Proeftuinen voor professionalisering

Experimentele professionaliseringsactiviteiten

Onderwijsinnovaties met ICT

Echte versnelling vindt niet in de zone plaats, maar binnen de hoger onderwijsinstellingen. Daarom ontwerpt de zone Faciliteren en professionaliseren van docenten, een professionaliseringsaanbod rondom specifieke innovaties. De proeftuinen worden rond vier thema’s ontworpen: peerfeedback, online didactiek, learning analytics en formatief toetsen. Dit aanbod wordt vervolgens binnen de eigen instellingen uitgeprobeerd. Deze ‘Proeftuinen voor professionalisering’ zijn experimentele professionaliseringsactiviteiten waar docenten en ondersteuners zich ontwikkelen en werken aan specifieke onderwijsinnovaties met ICT.

Video afspelen

Aan de slag met proeftuinen

Egbert Neels van de zone Docentprofessionalisering vertelt over de proeftuinen en hoe je er zelf mee aan de slag kan.

Heb je vragen over zone Docentprofessionalisering, neem dan contact op met:

Ronald Spruit        rjm.spruit@avans.nl        06 128 55 299

Proeftuin Formatief toetsen

De proeftuin (digitaal) Formatief toetsen is ontwikkeld voor docenten in het hoger onderwijs (hbo/wo), die hun onderwijsvaardigheden op het gebied van formatief toetsen willen ontwikkelen. Bekijk de video en kom meer te weten over de proeftuin.

Bekijk en download hier alle onderdelen van de proeftuin Formatief Toetsen

Video afspelen
Video afspelen

Proeftuin Digitale Peerfeedback

Bij de proeftuin Digitale Peerfeedback staat de toepassing van (digitale) peerfeedback door docenten in het hoger onderwijs centraal. In een serie van vier bijeenkomsten leren docenten hoe zij op een doordachte wijze peerfeedback binnen hun eigen onderwijs kunnen inzetten en hoe zij dit proces bij hun studenten kunnen begeleiden.

Bekijk en download hier alle onderdelen van de vier bijeenkomsten van de van de proeftuin.

Proeftuin Learning Analytics

Deze proeftuin is ontwikkeld rondom het inzetten van learning analytics in het hoger onderwijs. In een serie van zes bijeenkomsten worden docenten stap voor stap wegwijs gemaakt in het gebruik van studiedata binnen hun eigen onderwijs. Bekijk de animatie voor meer informatie.

Bekijk en download hier alle onderdelen van de proeftuin Learning Analytics

Video afspelen

Proeftuin Blended onderwijs (vorm)geven

Blended (of hybride) onderwijs is inmiddels gemeengoed in het hoger onderwijs. De term ‘blended’ benadrukt de combinatie van online en face-to-face activiteiten en hulpmiddelen in het onderwijs. Hoe ziet zo’n combinatie er eigenlijk uit? En hoe realiseer je binnen je eigen onderwijs een mix die zowel voor student als docent effectief, efficiënt en aantrekkelijk is? Beide vragen en bijbehorende antwoorden staan centraal in deze proeftuin.

Bekijk en download hier het werkpakket van de proeftuin blended onderwijs (vorm)geven

Placemats

Binnen de proeftuinen Digitale peerfeedbackBlended OnderwijsFormatief toetsen en Learning Analytics zijn placemats ontwikkeld.  Deze placemat geeft je als docent een handzame basis om aan de slag te gaan met deze onderwijsinnovaties met ICT.

Ga naar de placemat Digitale peerfeedback

Ga naar de placemat Online didactiek

Ga naar de placemat Formatief toetsen

Ga naar de placemat Learning Analytics

Heb je vragen over zone Docentprofessionalisering, neem dan contact op met:

Ronald Spruit        rjm.spruit@avans.nl        06 128 55 299

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
Project
Proeftuinen voor professionalisering

Experimentele professionaliseringsactiviteiten Onderwijsinnovaties met ICT Echte versnelling vindt niet in de zone plaats, maar binnen de hoger onderwijsinstellingen. Daarom ontwerpt

Product
Proeftuin (Digitaal) Formatief Toetsen

Formatieve toetsing toepassen in je onderwijs De zone Professionaliseren en faciliteren van docenten heeft in samenwerking met de Universiteit Twente de proeftuin (Digitaal) Formatief

Product
Proeftuin Learning Analytics

De zone Docentprofessionalisering heeft een proeftuin ontwikkeld rondom het inzetten van learning analytics in het hoger onderwijs. In een serie van zes

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies