Zone-Human-Capital

Onderwijsontwerp in de context van digitale transformatie

Het (hoger) onderwijs transformeert. Maatschappij en arbeidsmarkt veranderen, flexibilisering en een leven lang ontwikkelen zijn vereist en de werkdruk en stress onder zowel studenten als docenten groeit. Digitalisering biedt de kans om de noodzakelijke transformatie te versnellen en te structureren. Maar wie een log en robuust onderwijssysteem in beweging wil zetten, zal proactief te werk moeten gaan. Transformatie mag ons niet overkomen, we zullen zelf de regie moeten nemen. En dat kán!

De zone Versterken van digitale human capital heeft drie deelproducten ontwikkeld rondom het onderwijs in de context van digitale transformatie. De deelproducten gaan in op de status van digitale transformatie in het hoger onderwijs, op digitale vaardigheden en het belang daarvan in onderwijs en werk, en het ontwerpen van innovatief hoger onderwijs.

Bekijk en download de deelproducten

Deelproducten

1 Onderwijs in de context van digitale transformatie

De zone heeft als vertrekpunt onderzoek gedaan naar de status van de digitale transformatie in het hoger onderwijs. In deze publicatie schetst de zone een beeld van de huidige situatie, wijst op de risico’s en biedt ankerpunten als het gaat om digitalisering in het hoger onderwijs. 

2 Digitale competenties

Digitale competenties zijn nog nooit zo belangrijk geweest. Miljoenen mensen vertrouwen tegenwoordig op hun digitale vaardigheden voor onderwijs en werk. Het DigCom raamwerk van de Europese Commissie is een cruciaal hulpmiddel voor het begrijpen van digitale competenties. Het helpt opleiding, kwalificatie en de behoeften van de arbeidsmarkt op elkaar af te stemmen. Deze introductie op digitale competenties. En het helpt je bij het vinden van het juiste leermateriaal. Bekijk ook deze video waarin het DigCom raamwerk wordt uitgelegd.

Wil je weten welke digitale competenties in je opleidings- of werkprofiel zitten, en welke niet? Gebruik dan de Digitale CompetentiePeiler. De Peiler besteedt aandacht aan het integreren van digitale competenties in competentieprofielen – in zowel opleidingsprofielen in het onderwijs als functieprofielen in het werkveld.

3 Ontwerpen van innovatief hoger onderwijs

Wat begon met een verkenning van de huidige status van digitale transformatie in het hoger onderwijs en een discussiestuk over digitalisering en transformatie in het artikel, heeft geleid tot een publicatie over digitalisering en transformatie in het hoger onderwijs. Want digitaliseren en transformeren zijn twee verschillende concepten. Samen kunnen ze echter voor een heuse versnelling zorgen, van ‘meer’ naar ‘beter’ naar ‘anders’. De publicatie ‘Ontwerpen van innovatief hoger onderwijs’ biedt ontwerpers een systeem design canvas aan voor verkenning en vernieuwing van het hoger onderwijs.

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
4-jaar-versnellen
Strategie
Vier jaar versnellen

Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download

VP-De-glossy-van-het-Versnellingsplan
Strategie
Glossy VP.

VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies