zone-digitale-leermaterialen

Verduurzamingsstrategieën voor open leermaterialen

Steeds meer docenten maken, delen en hergebruiken open leermaterialen. In veel gevallen start dit met een project, al dan niet extern gefinancierd. In een dergelijk project doen docenten en ondersteuners ervaring op in het werken met open leermaterialen en creëren ze een eerste collectie open leermaterialen. Maar hoe zorg je ervoor dat dit wordt voortgezet na afronding van het project? En hoe creër je een duurzame landing binnen je instelling voor het werken met open leermaterialen? 

De zone Naar digitale (open) leermaterialen heeft strategieën verzameld van 16 projecten uit mbo, hbo en wo die vooraf, tijdens en na een dergelijk project zijn toegepast en die hebben bijgedragen aan verduurzaming van open leermaterialen. Deze strategieën zijn verzameld in een overzichtelijke infographic. Download de infographic hieronder en laat deze ervaringen je inspireren voor je volgende project!

Download de infographic hier.

Verduurzamingsstrategieën

De strategieën zijn geordend per fase: voor, tijdens of na het project. Per fase kan een strategie gericht zijn op één of meer van de volgende elementen:  

Strategie en beleid, Cultuur en Human Resource Development, Organisatie, Technologie en infrastructuur, Economisch en financieel, Juridisch en wet- en regelgeving en Primair proces (onderwijs)  

Bewustwording van open leermaterialen, Zoeken van open leermaterialen, Vakinhoudelijk ontsluiten open leermaterialen, Hergebruik van open leermaterialen, Maken van open leermaterialen of Delen van open leermaterialen 

Docent, Ondersteuning (zowel onderwijskundig als informatiekundig), Management, Student, (Vak)community 

Verantwoording 

In het voorjaar van 2022 heeft de zone een oproep gedaan aan onderwijsinstellingen om via een invulformulier ervaringen te delen. Dit heeft geleid tot 16 responses: 9 uit het wo, 4 uit het hbo, 1 uit het mbo en 2 overig. De ervaringen zijn hierna door de zone ingedeeld aan de hand van bovenstaande elementen. Ze zijn letterlijk overgenomen, waarna aan iedere ervaring een steekwoord is toegevoegd om de context te verduidelijken.

Deze zoneleden hebben bijgedragen aan het onderzoek: 

  • Michiel de Jong, TU Delft 
  • Gerlien Klein, Hanze Hogeschool 
  • Sylvia Moes, Vrije Universiteit 
  • Leontien van Rossum, SURF 
  • Robert Schuwer, Fontys Hogeschool 

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
VP-De-glossy-van-het-Versnellingsplan
Strategie
Glossy VP.

VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies