Versnellingsplan

Podcast

De Onderwijsvernieuwers

In de podcastserie van het Versnellingsplan, De Onderwijsvernieuwers, gaan Tjip de Jong en Philip Stein in zes afleveringen in gesprek met onderwijsvernieuwers uit het hoger onderwijs over innovatie met ICT. Voor welke opgaven en ontwikkelingen staan we als hoger onderwijs? Hoe geven we vorm aan de gewenste ontwikkelingen? 

Alle afleveringen zijn te beluisteren op Soundcloud en Spotify.

Aflevering 1:  Transitieagenda Leren Digitaliseren

In de eerste aflevering staat de Transitieagenda Leren Digitaliseren centraal. Wat houdt de gewenste transitie in? Waarom is dit nodig? En hoe gaan we hiermee mee aan de slag? We bespreken dit met Marian Kat-de Jong, onderwijsvernieuwer en beleidsmanager bij het Leer- en Innovatiecentrum van Avans Hogeschool en Ilja Boor, senior curriculumvernieuwer voor interdisciplinair en transitiegericht onderwijs bij de Universiteit van Amsterdam. 

Beluister de podcast hieronder of via Spotify
.  

Aflevering 2:  Regie op leermaterialen

In de tweede aflevering bespreken we de Nationale Aanpak Digitale en Open Leermaterialen. Hoe komen we tot een groter aanbod en gebruik van open en toegankelijk digitaal leermateriaal? Wat vraagt dit van de instellingen en de docenten? Welke afspraken en randvoorwaarden zijn nodig op het vlak van auteursrechten, data en inkoop? Huib de Jong (kwartiermaker open digitale leermaterialen en auteur van de nationale aanpak) en Robert Schuwer (lector OER aan Fontys Hogeschool en aanvoerder van de zone Digitale leermaterialen) gaan hier dieper op in tijdens deze aflevering. 

Beluister de podcast hieronder of via Spotify
.  

Aflevering 3:  een Leven Lang Ontwikkelen

Een Leven Lang Ontwikkelen (LLO): hoe zorgen we voor flexibele en gemakkelijke bij- en omscholing voor werkend Nederland? En wat vraagt dit van hoger onderwijsinstellingen? In aflevering drie gaan we hierover in gesprek met Annemieke van Barneveld-Biesma (projectleider Leven Lang Ontwikkelen bij Universiteiten van Nederland) en Ronald Kleijn (initiator en aanjager van Make IT Work aan de Hogeschool van Amsterdam). Aan de hand van twee voorbeelden – De LLO Katalysator van het Nationaal Groeifonds en Make IT Work – laten we zien hoe het Leven Lang Ontwikkelen thema een impuls krijgt.


Beluister de podcast hieronder of via Spotify
.  

Aflevering 4: Verantwoord innoveren met studiedata

Hoe ga je binnen je instelling verantwoord om met studiedata? Een belangrijk onderwerp op de agenda in het hoger onderwijs. Studiedata bieden steeds meer mogelijkheden en kansen in het onderwijs, denk aan gepersonaliseerd leren. Maar het gebruik roept ook vragen op over de risico’s en dilemma’s die het met zich mee brengt. Het Referentiekader privacy en ethiek met het bijbehorende Dilemmaspel van het Versnellingsplan en de Waardenwijzer van SURF zijn belangrijke hulpmiddelen voor het gesprek over het veilig en betrouwbaar gebruik van studiedata. Bram Enning, aanvoerder van de zone Veilig en betrouwbaar studiedata benutten, en Bart Karstens, senior onderzoeker digitalisering van het onderwijs aan het Rathenau Instituut, gaan hier dieper op in tijdens aflevering vier.

 

Beluister de podcast hieronder of via Spotify.  

Aflevering 5: Samenwerken en innoveren met EdTech

Er zijn veel innovatieve en goede ideeën om technologie in te zetten in het hoger onderwijs (EdTech). Ideeën van docenten en studenten maar ook van innovatieve bedrijven waaronder startups. Hoe zorg je ervoor dat deze ideeën daadwerkelijk ontwikkeld en toegepast worden? En hoe organiseer je de samenwerking tussen een instelling en innovatief bedrijf of startup? In deze aflevering gaan we in gesprek met Ewoud de Kok (oprichter van FeedbackFruits), Rens van der Vorst (technofilosoof, docent en onderzoeker bij Fontys) en Jelle Kok (projectleider van de werkgroep EdTech voor onderwijsinnovatie) over het vereenvoudigen van het innovatieproces en het uiteindelijke gebruik van nieuwe tools binnen instellingen.

Beluister de podcast hieronder of via Spotify.  

Aflevering 6: Leren in de toekomst met VR en AI

Virtual Reality (VR) en Artificial Intelligence (AI) bieden veel kansen en mogelijkheden in het onderwijs. Hoe zetten we deze technologie effectief in voor het verrijken van de leerervaring van studenten? Wat vraagt dit van de docent en hoe ondersteun je die daarin? In aflevering zes gaan we hierover in gesprek met Kim Schildkamp (hoogleraar data geïnformeerd werken aan de TU Twente en aanvoerder van de zone Docentprofessionalisering) en Stan van Ginkel (hoofddocent aan de Hogeschool Utrecht en verbonden aan het lectoraat betekenisvol digitaal innoveren).

Beluister de podcast hieronder of via Spotify.  

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
VP-De-glossy-van-het-Versnellingsplan
Goede voorbeelden
Glossy VP.

VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies