Modelling examples: Digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden

De werkgroep Digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden en de zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT hebben samen twee proeftuinen ontwikkeld. Proeftuinen die je ondersteunen bij het innovatieproces binnen je instelling. Onderdeel van de proeftuinen zijn ‘Modelling examples’, zes voorbeelden van evidence-informed onderwijsinnovatie. Informatie over de twee proeftuinen vind je hier.

Modelling examples
Drie van de zes ‘modelling examples’ zijn voorbeelden gericht op vaardighedenonderwijs. Ze bieden een inkijkje in de werkwijze en het proces van een innovatieproject van drie hoger onderwijsinstellingen. Het voorbeeld gaat dus niet om de onderwijsinnovatie zelf, maar om het proces. 

Download de drie modelling examples hier. 

Modelling examples

1. Virtual reality om te leren presenteren

De VR-tool ‘Presenteren met impact’ staat in dit voorbeeld centraal. Bij gebruik van deze tool krijgen studenten instructie, leren ze in verschillende settings (klaslokaal, theaterzaal, etc.) presenteren en ontvangen ze feedback op verschillende aspecten zoals spreeksnelheid, spraakfrequentie en oogcontact.

2. Verrijking van de leeromgeving met een virtuele cliënt

Een VR-simulatie biedt studenten meer consistente oefenmomenten in een veilige omgeving. Ze kunnen die zo vaak, waar en wanneer ze maar willen oefenen. In dit voorbeeld oefenen studenten van een zorgopleiding met het houden van een intakegesprek en met gespreksvaardigheden zoals luisteren, samenvatten en doorvragen.

3. Pe(e)rfect vaardig centraal

Interactief en praktijkgericht vaardigheidsonderwijs wordt steeds belangrijker in het hoger onderwijs. Middels deze methode krijgen studenten digitale ondersteuning bij het formatief evalueren, het geven en ontvangen van (zelf-, peer en expert) feedback via video-verrijkte rubrieken om praktijkgerichte vaardigheden aan te leren.

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
VP-De-glossy-van-het-Versnellingsplan
Strategie
Glossy VP.

VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze

Startup-in-residence-edtech
Strategie
Startup in Residence EdTech

Snel naar: Over Challenges Meedoen Updates Contact Wil jij met je startup of onderwijsinstelling samenwerken aan een innovatieve oplossing voor

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies