Digitale CompetentiePeiler

Hoe toekomstbestendig zijn onze studenten en beschikken ze over de digitale competenties waar het werkveld op zit te wachten? Om die vraag te kunnen beantwoorden – en er tevens mee aan de slag te gaan – ontwikkelt de zone Versterken van digitale human capital de Digitale CompetentiePeiler. De peiler komt in 2022 beschikbaar, en helpt zichtbaar te maken welke digitale competenties in de verschillende werkgebieden of beroepsdomeinen relevant zijn. Op deze pagina lees je wat je met de Digitale CompetentiePeiler kan.

Werk mee!

We zoeken mensen die de Digitale CompetentiePeiler willen gebruiken én ons van feedback willen voorzien. Heb je interesse? Vul dan het onderstaand formulier in. We nemen dan contact met je op. Bij vragen, stuur dan een e-mail naar Brenda Vos (brenda@be-enabled.nl).

Neem contact met ons op
Maak je keuze(Vereist)

Hoe werkt de Digitale CompetentiePeiler?

De Digitale CompetentiePeiler helpt om de abstracte competenties van het Framework Digital Competences for citizens om te zetten naar contextrijke competenties voor een opleidingsprofiel.

Hieronder zie je een aantal voorbeelden van de verwachte werking van de Digitale CompetentiePeiler. De competenties komen overeen met de competenties uit het Framework Digital Competences.


Competentie 1.1 Data kunnen browsen, zoeken en filteren.

  • Verpleegkunde: Je kunt informatie verzamelen en combineren vanuit diverse bronnen in de verschillende fasen van het verpleegkundig proces. Hiervoor formuleer je de informatiebehoefte en zoek je de informatie in de digitale omgevingen. Je creëert je eigen zoekstrategie.
  • Bio-Informatica: Je kunt continue de actuele relevante wet- en regelgeving vinden, relevant voor verschillende typen beheersystemen. Je formuleert je informatiebehoefte en filtert continue de gewenste informatie uit de relevante digitale omgevingen. Je creëert je eigen zoekstrategie.
  • Accountancy: Je signaleert tijdig veranderingen in het vakgebied en het beroep inclusief de maatschappelijke implicaties hiervan. Je filtert continue de gewenste informatie uit de relevante digitale omgevingen. Je creëert je eigen zoekstrategie.
  • Kunsteducatie: Je maakt kritisch gebruik van geëigende nationale en internationale digitale bronnen op het terrein van kunst en educatie en relateert deze aan eigen onderzoek.

Competentie 2.2. Delen door middel van digitale technologieën:

  • Verpleegkunde: Je kunt de samenwerking tussen zorgverleners en andere disciplines vormgeven in een geschikt digitaal format. Hierbij houd je rekening met de behoeftes van de doelgroep. De resultaten deel je met alle betrokkenen.
  • Kunsteducatie: Je deelt onderzoeksresultaten met relevante publieksgroepen via relevante digitale technologieën en levert hiermee een bijdrage aan het vakgebied.

Competentie 3.1 Digitale inhoud creëren

  • Built environment: Je maakt een specificatie in verband met het formuleren van ambities, randvoorwaarden en haalbaarheden, zodanig dat dit richting geeft aan het product. Deze informatie bewaar je zodanig dat voor betrokkenen gemakkelijk in te zien, te bewerken en te gebruiken is.
  • Kunsteducatie: Je plaatst bestaande kennis in nieuwe digitale formats, welke goed aansluiten bij de manier van leren van de jongere generaties.
  • Gezondheid en Technologie: Je kunt interactie-vaardigheden toepassen via ICT en deze schriftelijk en visueel verslagleggen. Je plaatst de interacties in een relevant digitaal format.

Competentie 3.2 Informatie kunnen aanpassen, verfijnenen, verbeteren en integreren

  • Built environment: Je werkt een ontwerp nader uit, passend bij de gestelde eisen. Deze eisen zijn specifiek voor de beroepsgroep en behelzen de kwaliteitseisen van het op te leveren product. Deze informatie bouw je zodanig op dat deze gemakkelijk aangepast, verfijnd of verbeterd kan worden. Je integreert het uitgewerkte ontwerp in de bestaande ‘body of knowledge’.
  • Bio-informatica: Je inventariseert de mogelijkheden tot verbetering van de bestaande uitvoering van een beheersysteem. Op basis hiervan pas je de huidige informatie aan en integreer je die in de bestaande informatiehuishouding.

Dit levert de Digitale CompetentiePeiler je op

  • De opleiding is in de basis aantoonbaar toekomstbestendig.
  • Het vertaalt (abstract omschreven) digitale competenties naar relevante contextrijke competenties, passend in de opleiding/werkdomein.
  • De Digitale CompetentiePeiler ondersteunt bij bestaande ontwikkelwerkzaamheden en kost dus niet veel extra tijd.
  • Het draagt bij aan de (vakspecifieke) digitale bekwaamheid van afgestudeerden.

Digitale bekwaamheid

De zone Human Capital houdt zich bezig met de vraag: Hoe ontwikkel je de digitale toekomstbestendigheid bij de student? De leercirkel van Maslow vormt hierbij het uitgangspunt. Bewustzijn en bekwaamheid staan hier centraal. De ontwikkeling van bewustzijn en bekwaamheid ontwikkelt zich bij mensen via 4 fasen. Elke van deze fasen vraagt om andere informatie en ervaringen. Studenten hebben dus, om (bewust) digitaal bekwaam te raken, verschillende ervaringen en input nodig. Dat zie je in het figuur hiernaast. Dit is de gedachtegang achter de Digitale CompetentiePeiler.

Welke vraag heb je?

Deze tool is voor profielontwikkelaars, opleidingsontwikkelaars, curriculumontwikkelaars, onderwijskundigen, docenten (met ontwikkeltaken). Zij gebruiken de Digitale CompetentiePeiler om zo hun opleiding digitaal toekomstbestendig te maken. De tool is ook te gebruiken door HR-functionarissen in het werkveld/beroepsdomein (voor functieprofielen).

De Digitale CompetentiePeiler bevat een overzicht van alle digitale competenties die inhoud geven aan de term ‘toekomstbestendigheid’. De Digitale CompetentiePeiler matcht een opleidingsprofiel met het Framework Digital Competences for citizens. Zo kun je  bestaande digitale competenties herkennen, en missende competenties toevoegen.

De Digitale CompetentiePeiler geeft inzicht in de digitale competenties die in een vakgebied voorkomen, op verschillende niveaus. Ook laat het zien waar al digitale competenties voorkomen in een opleidingsprofiel, en waar nog kansen liggen.

Door de Europese Commissie is het Framework Digital Competences for citizens opgesteld. Dit framework geeft de competenties weer die de toekomstige Europese burger in enige mate moet bezitten om volwaardig deel te kunnen blijven nemen aan de maatschappij. Dit framework is de basis voor de term (digitale) ‘toekomstbestendigheid’ bij de Digitale CompetentiePeiler. Een opleiding is dus in feite pas toekomstbestendig, als de studenten bekwaam worden in de digitale competenties, die voor hun vakgebied relevant zijn.

De basis ligt bij het verwerken van digitale competenties in de opleidingsprofielen. Om ze daadwerkelijk in het onderwijs te krijgen, moet nagedacht worden over de werkvormen in het onderwijs.

Door een opleidingsprofiel te matchen met het Framework Digitale Competenties, wordt zichtbaar welke digitale competenties missen en welke al in het opleidingsprofiel zitten. De Digitale CompetentiePeiler helpt om de relevante digitale competenties toe te voegen aan het profiel.

Staat je vraag er niet bij? Stel hem hier! Je krijgt persoonlijk antwoord.

Stel je vraag hier
E-mailadres

Deel deze pagina

Heb je vragen over de Digitale CompetentiePeiler? Neem dan contact op met:

Brenda Vos   brenda@be-enabled.nl

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
Startup-in-residence-edtech
Strategie
Startup in Residence EdTech

Snel naar: Aanmelden Challenges Over Updates Contact Wil jij met je startup of onderwijsinstelling samenwerken aan een innovatieve oplossing voor

Strategie
Transitieagenda Leren digitaliseren

Transitieagenda Leren digitaliseren Digitalisering als breekijzer voor de gewenste transitie in het hoger onderwijs Een hoger onderwijs met meer variatie

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies