
Learning Community Tool
Aan de slag met de (door)ontwikkeling van een krachtige Learning community Hoe kan de samenwerking tussen bedrijven en onderwijsinstellingen worden
Versnellingsplan | Toolkit bouwstenen effectieve docentprofessionalisering
Wil je als instelling effectieve docentprofessionalisering op het gebied van onderwijsinnovatie met ICT inrichten en evalueren? Gebruik dan de Toolkit bouwstenen effectieve docentprofessionalisering, ontwikkeld door de zone Faciliteren en professionaliseren van docenten. De toolkit is gebaseerd op het Bouwstenenrapport 2.0 dat door praktijkonderzoek en literatuurstudie tot stand is gekomen. Er is zowel een online als fysieke variant van de toolkit. Met beide varianten zijn verschillende werkvormen mogelijk.
Alle onderdelen van de toolkit worden hieronder uitgelicht, inclusief de downloads en online publicaties.
Toolkit aanvragen
Heb je interesse in de fysieke vorm van de toolkit? Stuur een mail naar docentprofessionalisering@versnellingsplan.nl. Ben je al aan de slag gegaan met de toolkit? We zijn benieuwd naar je ervaringen. Stuur een mail naar datzelfde e-mailadres.
Foto door Julie Molliver via Unsplash.
In het Bouwstenenrapport 2.0 staan alle bouwstenen voor effectieve docentprofessionalisering op basis van literatuuronderzoek.
De handreiking bevat hulpvragen en voorbeelden bij elke bouwsteen uit het bouwstenenrapport. De hulpvragen zijn bedoeld om bouwstenen te selecteren bij een professionaliseringsactiviteit, zoals een workshop, module of cursus. Ook kunnen ze gebruikt worden bij het vormgeven van een professionaliseringsactiviteit.
Met de kaartenset (onder 4, werkvorm I) of in de online omgeving (onder 5, werkvorm II) doorloop je de fases uit het Handboek Professionele ontwikkeling rond onderwijsinnovatie met ICT. Deze fases zijn gebaseerd op de ontwerpmethodiek van Educational Research Design:
De kaartenset bestaat uit kaarten met definities van en stellingen rondom de bouwstenen. Deze gebruik je als kennismaking met de bouwstenen en als hulpmiddel om een gesprek in gang te zetten over docentprofessionalisering met ICT binnen je eigen organisatie. Hierbij kun je reflecteren op je huidige of toekomstige activiteiten, maar ook op thema’s. Daarnaast is het mogelijk de kaarten te gebruiken ter ondersteuning van de ontwerpmethodiek voor onderwijsinnovatie met ICT (3). Via de onderstaande link download je de kaartenset. Deze kun je zelf printen, maar je kunt ook de kaartenset gedrukt aanvragen via docentprofessionalisering@versnellingsplan.nl.
Mural is een werkvorm die helpt bij de ontwerpmethodiek (3), bestaande uit de drie fases Analyse en exploratie, Ontwerp en ontwikkeling, en Evaluatie en reflectie. Voor elk van deze fases is een werkvorm beschikbaar in de online omgeving Mural. In Mural vind je per werkvorm een sjabloon om als facilitator in te zetten. Daarnaast is een algemeen sjabloon beschikbaar voor de kennismaking met de bouwstenen en doelgroepen.
De sjablonen vind je hier:
Om deze sjablonen als facilitator te kunnen gebruiken heb je een Mural-account nodig; deelnemers aan de sessie kunnen zonder account inloggen[1].
Instructies voor de voorbereiding van de online werksessie met de bouwstenen:
Instructies voor de uitvoering van de online werksessie:
Na afloop kan je de Mural in zijn geheel exporteren als pdf, of onderdelen selecteren en exporteren als tekst (bijvoorbeeld een groepje sticky notes).
[1] Als je instelling nog geen licentie heeft, is het mogelijk om een gratis classroom account aan te maken via https://www.mural.co/education. In het helpcentrum van Mural vind je meer informatie over het gebruik en de mogelijkheden om online samenwerking te faciliteren.
Online event
Donderdag 4 maart lanceerde zone Docentprofessionalisering de Toolkit Bouwstenen voor effectieve docentprofessionalisering. Tijdens het online event was te horen en te zien waar de toolkit voor dient en hoe je ermee aan de slag kunt. Bekijk hiernaast de video. Of zie voor meer informatie de presentaties:
Deel deze pagina
Aan de slag met de (door)ontwikkeling van een krachtige Learning community Hoe kan de samenwerking tussen bedrijven en onderwijsinstellingen worden
Integreer digitale competenties in profielen voor (hoger) onderwijs en werk Weet een verpleegkundige om te gaan met het elektronische dossier
Blended leren. Een concept dat in onderwijsland hoog op de agenda staat. Ben je binnen je instelling bezig met blended
Werken met open leermaterialen heeft meer impact op een instelling dan alleen op docenten en het onderwijsproces. Heeft jouw instelling
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies