De mensen van het Versnellingsplan: Rens van der Vorst

Werkgroep-EdTech-voor-onderwijsinnovatie-met-ICT

Elke week stellen we een ander Versnellingsplanlid aan je voor. Deze week: Rens van de Vorst, lid van de zone EdTech.

Wat voor student was je vroeger?

Ik was een hele luie, ongeïnteresseerde maar effectieve student. Ik studeerde echt met de gedachte: Ik moet een papiertje halen want dat is handig voor de toekomst. Tijdens mijn studententijd was ik vooral bezig met sporten en feestvieren. Ik speelde handbal op eredivisieniveau. Dat betekende vijf keer per week trainen en in het weekend wedstrijden spelen. Al dat sporten compenseerde ik met genoeg biertjes. Ik ben begonnen op de HEAO in Breda. Ik was goed in het inkleuren van vakjes.

Nadat ik dat af had, ben ik Bestuurswetenschappen aan de Universiteit van Tilburg, of de KUB zoals dat toen nog heette, gaan studeren. Waarom Bestuurswetenschappen? Er was destijds een aantal universitaire studies die je in de twee jaar dat je nog mocht studeren na de HEAO, kon afronden. Een daarvan was bestuurswetenschappen. De reden dat ik wilde blijven studeren, had te maken met het feit dat ik eigenlijk in dienst moest. Zolang je studeerde, hoefde dat niet. Toen ik twee jaar later was afgestudeerd, was de dienstplicht afgelopen.

Tegenwoordig hoef ik niet meer binnen de vakjes te kleuren. Maar omdat ik weet welke vakjes er zijn, kan ik er goed buiten kleuren.

Waarom werk je in het onderwijs?

Na mijn studie in Tilburg heb ik een baan gezocht. Dit was op het toppunt van de IT-bubbel, dus ik dacht: ik ga iets met IT doen. Met een goede baan in de IT kreeg je een leaseauto en daar kon ik mooi mee naar training rijden. Ik ben bij een bedrijf beland dat opdrachten deed voor andere bedrijven en organisaties. Een van die organisaties was Fontys. Op een gegeven moment klapte de IT-bubbel en werd het wat minder rooskleurig bij het bedrijf waar ik werkte. Toen kreeg ik een aanbieding van Fontys, en die heb ik aangenomen omdat het eerdere project bij hen me goed bevallen was. En dat was in 2002. Sindsdien ben ik nooit meer weggegaan en het bevalt me nog steeds.

Ik ben begonnen als projectmanager en lijnmanager en heb gewerkt aan het realiseren van technische infrastructuur voor het onderwijs. Tegenwoordig houd ik me bezig ben met vernieuwende experimenten, samen met studenten innoveren en studenten en docenten helpen om meer en beter na te denken over hun relatie met technologie. Ik zit dus dichter op het onderwijs dan voorheen.

Hoe ben je bij het Versnellingsplan terecht gekomen?

Inmiddels doe ik binnen Fontys veel met innovatie. Voor mij is innovatie een plaats waar geen problemen en geen oplossing zijn, daar ontstaat innovatie. Ik hou van experimenteren met onderwijstechnologie. Hans Nederlof (lid CvB Fontys, red.) is voorzitter van de stuurgroep en die doet dat met veel enthousiasme. En zo ben ik bij het Versnellingsplan terecht gekomen.

Wat ik fijn vind aan onze zone, is dat het heel concreet is wat we doen. Dat bevalt me eigenlijk wel. Ik vind het erg leuk dat ik allerlei leuke, nieuwe mensen ontmoet, binnen instellingen, startups en jonge bedrijven met technologische oplossingen.

De zone is momenteel in samenwerking met Yes!Delft bezig met een EdTech Validation Lab. Wij zijn als leden betroken in de ronde van het beoordelen en selecteren van aanmeldingen van startups die graag aan het traject mee willen doen. Het traject van tien weken voorziet startups van een coachingprogramma. Als leden van de zone brengen we deze startups straks weer de instellingen in waar ze hun producten in de markt kunnen testen.

Naast het EdTech Validation Lab zijn er nog twee andere projecten waar we mee bezig zijn. In het ene project kijken we hoe we hogescholen en universiteiten meer ontvankelijk kunnen maken voor experimenten. Heel vaak loop je bij het doen van experimenten tegen allerlei regels met betrekking tot inkoop, privacy, security en architectuur aan. Of je ziet mensen die heel enthousiast aan de slag gaan met een project, maar dan intern tegen allerlei drempels aanlopen. Dat is zonde. In dit project proberen we als een soort wegbereiders te fungeren waarbij de standaardprocedures proberen op te zetten zodat je aan het experimenteren kunt zonder al te veel problemen.

Het andere project waar we hopen mee te kunnen starten, is een soort try-out voor studenten ter verbreding van hun studie. Bij Fontys gaan we nu experimenteren met een project waarbij studenten een half jaar de tijd krijgen om een nieuwe technologie te ontwikkelen voor het onderwijs. Daarbij krijgen ze de kans een EdTech te bedenken, ontwerpen, toetsen en uit te proberen. Als zo’n idee dan succesvol is, kan het een startup worden.

 

CV

1971 geboren in Oudenbosch

1989 tot 1993 HEAO in Breda, daarna Bestuurswetenschappen aan de Universiteit van Tilburg (destijds Katholieke Universiteit Brabant) van 1993 tot 1995

Sinds 2002 werkzaam bij Hogeschool Fontys

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.