De drie problemen met EdTech

Werkgroep-EdTech-voor-onderwijsinnovatie-met-ICT

Insights na 1,5 jaar zone EdTech

Op verzoek van de webredactie schreef Rens van der Vorst, deelnemer zone EdTech namens Fontys en o.a. actief als technofilosoof, een opiniërende bijdrage over Educational Technology in het Nederlandse hoger onderwijs. Wil je reageren? Stuur een e-mail naar de webredactie op communicatie@versnellingsplan.nl.

Update: reageren is niet meer mogelijk.

Iedereen die zichzelf serieus neemt en iets schrijft over technologie begint met dezelfde ronkende teksten. Iets over computerkracht die exponentieel toeneemt. De Wet van Moore. Iets over een iPhone, die veel krachtiger is dan de computer waarmee ze mensen naar de maan stuurden. Iets over computers die zelf leren, drones, slimme apparaten, alles connected, banen die gaan verdwijnen. U kent het wel.

Technologie verandert razendsnel, en steeds sneller en daarom verandert onze maatschappij ook razendsnel. Dát is de centrale boodschap. Maar, zou je zeggen, waarom is er dan een landelijk versnellingsplan voor onderwijstechnologie (EdTech)? Is dat dan niet een beetje onverantwoordelijk? Het gaat allemaal al zo snel. Is een landelijk afremmingsplan niet een beter idee?

Nee, dus.

Sterker nog, van een afstandje lijkt het wel of er al een flinke tijd een succesvol afremmingsprogramma draait. Zoveel is er namelijk niet verandert in het onderwijs. Natuurlijk er zijn e-learningsystemen, roostersystemen, laptops, hier en daar een robot (soms verstoft), smartphones, data, er wordt soms succesvol een feedbacksysteem gebruikt. En er hangt écht wel ergens een smartboard dat niet alleen dom gebruikt wordt. Maar je hoeft maar een beetje uit te zoomen en je ziet gebouwen, studenten, docenten, roosters, vierjarige opleidingen, colleges, toetsen, eindexamens. De bekende ingrediënten. Producten van het onderwijs (jawel, studenten) hebben weliswaar de maatschappij verandert, het onderwijs zelf is nog grotendeels hetzelfde.

Dus dan toch maar een Versnellingsplan, voor bijvoorbeeld EdTech. Inderdaad.

Natuurlijk, onderwijsverandering begint met een onderwijsvisie. En natuurlijk, technologie is niet zo heel belangrijk. Elke zichzelf respecterende student heeft liever een bevlogen, inspirerende docent dan een app vol met kunstmatige intelligentie. Goede docenten kunnen slechte technologie compenseren, andersom kan dat nooit! Maar EdTech kan wel bijdragen aan een cultuur waarbij onderwijs en technologiebedrijven elkaar inspireren en verbeteren.

Van idee naar verandering

We zijn nu anderhalf jaar bezig in de zone EdTech en we hebben een aantal problemen geconstateerd, die we proberen aan te pakken. Drie van die problemen hebben te maken met het stimuleren van vernieuwende ideeën die omgezet worden in vernieuwende onderwijstechnologie. Van idee, naar eerste product, naar startup naar scale-up naar verandering. Maar dat valt nog niet mee. Welke problemen dat zijn en hoe we die in de zone proberen aan te pakken bespreken we hieronder.

Ten eerste valt het nogal tegen met het aantal goede ideeën. Binnen onze hoger onderwijsinstelling leefde het idee dat er overal vernieuwende ideeën zijn, maar dat iedereen die een goed idee heeft moeite heeft om daarmee aan de slag te gaan. Dat bleek nogal mee te vallen. Of tegen. Als je, zoals wij, alle mogelijkheden schept om met nieuwe ideeën aan de slag te gaan, merk je al snel dat er niet zoveel goede, bruikbare ideeën zijn. Ook de startups lopen de deur niet plat. Soms is er wel een idee, maar nog geen product. Soms versterkt het idee ouderwets onderwijs. Soms is het idee zo vaag, dat je na een half uur nog steeds niet weet wat het idee nu eigenlijk is. Nog veel vaker is er helemaal niets.

Start EdTech minor

Daarom zijn we binnen Fontys, een EdTech Minor gestart. Een minor van een half jaar die er volledig op gericht is om een EdTech-ideeën te bedenken en om te zetten in producten. De eerste 16 studenten zijn gestart, maar in de toekomst zullen dat er veel meer zijn. Daarnaast kunnen medewerkers en docenten, die niet de skills hebben om hun ideeën om te zetten in technologie, hun ideeën inbrengen in de minor. Op die manier hopen we meer en meer ideeën te genereren.

Begeleiding startups

Als tweede is de ondersteuning voor beginnende ondernemers in onderwijstechnologie niet altijd goed geregeld. Daarom draaien we voor de tweede keer een EdTech validatieprogramma waarin we 10 startups begeleiden in hun ambities. Ook zorgen we dat de studenten uit de minor af kunnen studeren als ondernemer in hun eigen bedrijf.

Wegnemen barrières

Ten slotte blijkt het voor startups in onderwijstechnologie moeilijk om binnen te komen bij de onderwijsinstellingen. Wie moeten ze bellen? Hoe voorkomen we dat ze enthousiast beginnen bij één docent en dan tegen een muur van regels aanlopen? Het gevolg is dat we vaak startups met veelbelovende technologie hun pijlen zien richten op commerciële bedrijven of opleiders. Daarom brengen we ze in het validatieprogramma in contact met de onderwijsinstellingen én inventariseren we de barrières die de bedrijven én onderwijsinstellingen tegenhouden. Deze barrières die variëren van bereikbaarheid tot inkoop,- en privacy procedures proberen we weg te nemen door een framework op te  leveren waarmee onderwijsinstellingen aan het werk kunnen om daadwerkelijk die barrières in kaart te brengen en te verlagen. Wil je hier meer over weten, dan vind je hier het rapport*.

Samen leiden bovenstaande activiteiten, hopen wij, tot een versnelling van het gebruik van nieuwe onderwijstechnologie in de instellingen in een omgeving waarin studenten, docenten en EdTech-bedrijven elkaar begrijpen en inspireren.

Binnenkort verschijnen de eerste producten op onze website in aanbouw. Daar staan ook al onze andere activiteiten op, zoals de Tripadvisor for Education die we aan het ontwikkelen zijn.

* Het ‘Bevindingenrapport EdTech in het hoger onderwijs’ kan je downloaden via deze pagina: https://edu.nl/k9wcf

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.