
Theoretische en praktische inzichten rondom leiderschap in onderwijsinnovatie met ICT
Welke competenties moeten leiders hebben om onderwijsinnovatie met ICT in het hoger onderwijs te stimuleren? Leiders hebben een belangrijke functie bij
Versnellingsplan | Bevindingenrapport EdTech in het hoger onderwijs
Ontwikkelingen in educatieve technologie (EdTech) zijn in de laatste decennia belangrijke versnellers geweest van innovatie in het (hoger) onderwijs. Met het doel om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die EdTech biedt is het de ambitie van de Zone EdTech om van Nederland een vruchtbare broedplaats en een toonaangevend Europees bruggenhoofd te maken voor nieuwe aanbieders van EdTech en hun educatieve innovaties.
Vooralsnog is het adoptie- en opschalingspercentage van EdTech binnen het hoger onderwijs relatief laag vergeleken met andere sectoren (bijv. FinTech en MedTech). Hier zijn vele redenen voor. Om deze situatie te veranderen en effectieve strategieën te ontwikkelen die innovatie met EdTech bevorderen, is een grondig begrip van de obstakels, die door zowel de hoger onderwijsinstellingen als de EdTech leveranciers ervaren worden, vereist. Dit begrip vormt een sterke basis voor de ontwikkeling van dergelijke strategieën.
De zone EdTech heeft daarom besloten om een eerste inventarisatie te maken van de obstakels die door beide partijen worden ervaren bij hun streven naar educatieve innovatie met EdTech in het hoger onderwijs. Dit rapport is de uitkomst van deze eerste stap. Op basis van de inventarisatie van obstakels, is de volgende stap om best practices op te halen, te ontwikkelen en te delen gericht op het wegwerken van deze obstakels.
Deel deze pagina
Welke competenties moeten leiders hebben om onderwijsinnovatie met ICT in het hoger onderwijs te stimuleren? Leiders hebben een belangrijke functie bij
Onderwijsinnovatie met behulp van ICT heeft in het hoger onderwijs al jaren prioriteit, vanwege de impact op de kwaliteit en
Het onderwijs is voortdurend in ontwikkeling. Studenten hebben behoefte aan afwisselend onderwijs dat aansluit op hun eigen belevingswereld. Terwijl docenten
De werkgroep Digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden en de zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT hebben samen twee proeftuinen ontwikkeld. Proeftuinen die
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies