Zone-docentprofessionalisering

Theoretische en praktische inzichten rondom leiderschap in onderwijsinnovatie met ICT

Welke competenties moeten leiders hebben om onderwijsinnovatie met ICT in het hoger onderwijs te stimuleren?

Leiders hebben een belangrijke functie bij het op gang brengen en houden van onderwijsinnovatie met ICT. Deze spilfunctie is van toepassing op formele leiders, zoals onderwijscoördinatoren, decanen of opleidingsdirecteuren. Maar geldt ook voor de informele innovatieleiders, zoals docenten. Zij hebben veel invloed op hun collega’s zonder een officiële leiderschapspositie te hebben. De zone Faciliteren en professionaliseren van docenten heeft onderzoek gedaan naar competenties van leiders binnen een innovatieproces. Deze eerste verkenning van de zone heeft geleid tot een aantal belangrijke inzichten, verzameld in een rapport en vertaald in een overzichtelijke poster.

Competenties

Welke competenties zijn belangrijk voor een leider en het team tijdens het innovatieproces? De focus ligt op de professionele ontwikkeling van de docenten en ondersteuners. Maar ook op het creëren van een veilige, stimulerende en ondersteunende omgeving en cultuur in de instelling. Bekijk de belangrijkste vaardigheden in het raamwerk hiernaast. En stel jezelf de vraag: waar ben ik al goed in en waar ga ik mee aan de slag?

Download het onderzoeksrapport hier

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
VP-De-glossy-van-het-Versnellingsplan
Goede voorbeelden
Glossy VP.

VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies