Zone-docentprofessionalisering

Het implementeren van onderwijsinnovaties in hoger onderwijs: van initiatie tot organisatieroutine

Onderwijsinnovatie met behulp van ICT heeft in het hoger onderwijs al jaren prioriteit, vanwege de impact op de kwaliteit en toegankelijkheid van het hoger onderwijs. Toch blijkt het initiëren en implementeren van innovaties op dit gebied niet vanzelfsprekend. Onderwijsinnovaties blijven vaak hangen bij een paar verdrietige voorlopers of houden zelfs op te bestaan. Het is daarom belangrijk om te weten welke factoren meespelen om innovaties tot organisatieroutine te maken. Welke factoren stimuleren het proces? En welke belemmeren juist het innovatieproces?

De zone Faciliteren en professionaliseren van docenten heeft onderzoek gedaan hoe de ontwikkelde innovaties van de zone zijn geland bij de 16 deelnemende hoger onderwijsinstellingen. Ook beschrijven ze de factoren die een rol spelen in het innovatieproces om van initiatie tot organisatieroutine te komen. Want: innoveren kun je leren!

Download het rapport hier

Downloads

Onderzoeksrapport

In het onderzoeksrapport omschrijft de zone de bepalende factoren voor succesvolle implementatie van innovatie. Welke factoren zijn bepalend? Je leest het in het onderzoeksrapport.

Strip

In de bijbehorende strip zie je de factoren die een rol spelen in het innovatieproces, van initiatie tot organisatieroutine. Waar liepen de zoneleden tegenaan binnen hun instelling? En wat was hun aanpak? Je kunt de strip hier downloaden.

Het-implementeren-van-onderwijsinnovaties-in-hoger-onderwijs-van-initiatie-tot-organisatieroutine

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
VP-De-glossy-van-het-Versnellingsplan
Goede voorbeelden
Glossy VP.

VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies