
Dit was de eerste editie van Startup in Residence EdTech
Van meer en kwalitatief goede reacties op cursusevaluaties tot het monitoren van de academische schrijfvaardigheid van studenten. Sinds oktober 2022
Vandaag was dag II van de SURF Onderwijsdagen in 1931 in Den Bosch. Lees hier het verslag van de dag.
Tjip de Jong (Tjipcast), Ulrike Wild (WUR, aanvoerder zone Flexibilisering van het onderwijs), Bart Lamboo (Versnellingsplan) en Wilfred Rubens gingen in gesprek over Microcredentials. Het was niet zomaar een gesprek, maar een interactieve podcast met vragen uit het publiek. Wat zijn microcredentials? En wat kunnen ze betekenen voor het HO-landschap? Een belangrijk onderwerp, zeker nu met de start van de pilot Microcredentials waaraan 32 hoger onderwijsinstellingen meedoen onder regie van de zone Flexibilisering, VH en VSNU. Luister hier de podcast terug.
De zone Veilig en betrouwbaar studiedata benutten werkt momenteel aan het eerste landelijke Referentiekader Privacy en Ethiek dat eind dit jaar bij de koepels ligt. In deze sessie introduceerden George Wurpel en Mariken Betsema (MSG Sustainable Strategies) het Dilemmaspel. Tijdens het spel werden een aantal casussen ingebracht en die zijn getoetst. De casussen op zich riepen al discussie op, maar de antwoorden ook. Zo kwamen er ethische en juridische kwesties ter sprake. “Als je het goed gebruikt, dan kan een referentiekader als gaspedaal dienen”, zo stelde Iris Huis in ‘t Veld (SURF).
Lex Freund (Hogeschool Rotterdam) en Corneel den Hartogh (Vrije Universiteit) presenteerden een verkenning om de huidige status van flexibel onderwijs inzichtelijk te maken, vanuit de Zone Studiedata. Lex en Corneel lieten aan de hand van dashboards zien wat je met (studie)data kan doen. Er kwamen voorbeelden voorbij van minoren en Kies op Maat. Daarbij werden de volgende voorbeelden gegeven:
Lees hier meer over de zone Flexibilisering.
Benieuwd naar het verslag van de dag van dag I? Dat lees je hier.
Deel deze pagina
Van meer en kwalitatief goede reacties op cursusevaluaties tot het monitoren van de academische schrijfvaardigheid van studenten. Sinds oktober 2022
Stel je voor: je bent een EdTech startup gestart, maar weet niet zo goed hoe je verder moet gaan en
Dit artikel is geschreven door: Mira Buist-Zhuk, Hans Beldhuis, Susanne Täuber (Rijksuniversiteit Groningen) & Robert Schuwer (aanvoerder van de zone Leermaterialen).
Dit is een fictieve casus gebaseerd op ervaringen uit de praktijk. Iris is adviseur onderwijsinnovatie bij de opleiding Bedrijfseconomie van
Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan