Inzicht in het EdTech ecosysteem – Deel 2: Startups, incubators en investeerders

Werkgroep-EdTech-voor-onderwijsinnovatie-met-ICT

Stel je voor: je bent een EdTech startup gestart, maar weet niet zo goed hoe je verder moet gaan en kan alle hulp goed gebruiken. Incubators bieden deze hulp aan startende ondernemingen. Ze helpen beginnende ondernemers te groeien door bijvoorbeeld  huisvesting, coaching en toegang tot netwerken te bieden. In dit artikel gaan we vanuit de werkgroep EdTech voor onderwijsinnovatie in op incubators die verbonden zijn aan een onderwijsinstelling. Ze dragen daarmee bij aan het EdTech ecosysteem  waarin hoger onderwijsinstellingen en EdTech bedrijven samenwerken aan het ontwikkelen van passende tools en technologie voor het hoger onderwijs. We bespreken de verschillende trajecten die een een EdTech startup kan volgen en gaan in op de perspectieven van een incubator, investeerder en startup.

Dit artikel maakt deel uit van een tweeluik. In het eerste artikel staan EdTech onderwijsprogramma’s centraal. In deze onderwijsprogramma’s krijgen studenten de ruimte om innovatief te denken op het gebied van educatieve technologie. Je leest her artikel hier.

Incubators in Nederland
In Nederland zijn er op dit moment meer dan 130 incubators. Zes daarvan zijn verbonden aan een onderwijsinstelling. UtrechtInc is er daar één van, een startup incubator van de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht gericht op schaalbare technologie. We spraken Robin Lechner, Program Event Coordinator bij UtrechtInc. Ze vertelt vanuit haar perspectief over EdTech startups in incubators: “Voor EdTech startups is er niet één vaste route om te volgen in het startup-ecosysteem. In Nederland is er namelijk niet een specifieke incubator die zich op enkel EdTech toespitst.  “EdTech startups moeten vaak kennismaken met veel verschillende incubators om erachter te komen wie de juiste kennis in huis heeft om ze verder te helpen. Het gevolg hiervan is dat EdTech startups vaak in de vroege fase een pilot starten bij een onderwijsinstelling, waarbij ze al een stukje financiering krijgen. Het nadeel is dat ze op deze manier maar op één plek hun product aan het valideren zijn”.

Ervaring EdTech startup
Julien Jukema, oprichter van Anywyse, herkent zich hier deels in. Anywyse is een platform waar studenten audiomodules van 10-15 minuten kunnen aanschaffen en beluisteren.  Anywyse is een platform waar gemakkelijk audio modules van 10-15 minuten over een onderwerp gemaakt en geluisterd kunnen worden. De modules zijn ontwikkeld voor het onthouden van inhoud, in plaats van het meer “lineair luisteren” zoals bij podcasts. Julien is begonnen met een zelf opgezette pilot van 30 studenten op de Hogeschool Utrecht. Dankzij de enthousiaste reacties van de studenten heeft de Hogeschool Utrecht toen een betaalde pilot voor elf studies georganiseerd. “In eerste instantie wilden we verder gaan met de hogescholen en universiteiten, maar door de langzame inkoopprocedures in het onderwijs was dit voor ons niet haalbaar. Als EdTech startup merken we dat we lichtelijk richting de corporate markt worden geduwd. Dit is jammer, want je begint vaak vanuit een passie dat je iets wilt veranderen in het onderwijs zelf.”

EdTech investeerders
Hannes Aichmayr is het als EdTech investeerder bij investeringsfonds Brighteye eens dat het zonde is om niet samen te werken met onderwijsinstellingen. Hij vindt dat er juist vanuit co-creatie oplossingen geboden kunnen worden die gericht zijn op de behoeftes van een onderwijsinstelling. Enrico Poli, directeur van investeringsfonds Zanichelli Venture, vult aan: “Het is voor startups waardevol om een uniek inzicht in de markt te krijgen. Dit kan doormiddel van co-creatie met een onderwijsinstelling. Wel moeten startups erop letten dat de oplossing schaalbaar blijft en niet alleen gericht is op één onderwijsinstelling”.

Startup in Residence EdTech
Dat de weg die een EdTech startup moet afleggen niet altijd zonder hobbels is, is duidelijk. Om een deel van deze hobbels weg te nemen, is de werkgroep EdTech  dit jaar gestart met het Startup in Residence EdTech programma. Het doel van dit programma is om als onderwijsinstellingen meer vraaggestuurd en vanuit co-creatie samen te werken met innovatieve bedrijven die EdTech oplossingen ontwikkelen. Daarnaast is het doel om met instellingen te investeren in startups met de beste innovatieve ideeën, zodat hun prototypes ontwikkeld kunnen worden tot succesvolle producten die het onderwijs verbeteren. Hoewel dit niet alle uitdagingen voor alle EdTech startups oplost, is het een stap in de goede richting en brengt het startups en onderwijsinstellingen hopelijk dichter bij elkaar.

Meld je aan
De werkgroep is weer op zoek naar nieuwe challenges vanuit mbo, hogescholen en universiteiten voor een tweede editie van Startup in Residence EdTech. Werk je in het mbo, hbo of wo en heb je een vraagstuk waarmee je samen met een startup aan de slag wil? Plan een afspraak met programmacoördinatoren Caro Jongert en Liselotte (Lot) Westerveld of stuur een e-mail naar caro.jongert@surf.nl of liselotte.westerveld@surf.nl.

 

Deel deze pagina

Actueel

Lees hier het laatste nieuws en meer
Terugblik-Toets2daagse
Artikel
Terugblik: dit was de Toets2daagse

Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en