
Theoretische en praktische inzichten rondom leiderschap in onderwijsinnovatie met ICT
Welke competenties moeten leiders hebben om onderwijsinnovatie met ICT in het hoger onderwijs te stimuleren? Leiders hebben een belangrijke functie bij
Op woensdag 17 maart verzorgden Marieke van Geel, Dorien Hopster-den Otter en Marlies ter Beek (allen onderzoekers van de zone Faciliteren en professionaliseren van docenten) een symposium op ICSEI 2021, het International Congress for School Effectiveness and Improvement.
Het symposium stond in het teken van drie recente publicaties van de zone: de bouwstenen voor effectieve docentprofessionalisering, de proeftuin digitale peerfeedback en de integrale ICT-bewegingssensor. Het evenement was volledig online, en dus konden de bezoekers de sessie bijwonen via een Zoom-meeting. Het was een gevarieerd en internationaal publiek, met bezoekers uit onder andere uit Brazilië, Italië en de Verenigde Staten.
Onder de titel ‘A multi-perspective approach towards lecturer professional development for educational innovation with ICT’ werd het werk van de zone op drie niveaus belicht. Allereerst presenteerde Dorien de achterliggende theorie bij onze werkzaamheden, gebaseerd op het literatuuronderzoek naar effectieve bouwstenen voor docentprofessionalisering. Daarna ging Marieke in op de praktische toepassing van deze bouwstenen in de vorm van de proeftuin digitale peerfeedback. Tot slot vertelde Marlies over de eerste resultaten van de bewegingssensor, die momenteel op integraal beleidsniveau ingezet wordt bij verschillende instellingen.
Joke Voogt, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, reflecteerde als discussiant op de presentaties. Ze benadrukte de relevantie van het werk van de zone Docentprofessionalisering en het Versnellingsplan in een tijd waarin technologie geen bijzaak, maar noodzaak is geworden. Met haar feedback en de reacties van het publiek kunnen we onze producten verder optimaliseren.
Onze digitale wereldreis is nog maar net begonnen; in de zomer zullen we onze onderzoeksresultaten ook presenteren tijdens de (online) Onderwijs ResearchDagen, EAPRIL en EARLI 2021. Houd voor meer informatie de website van het Versnellingsplan in de gaten.
Deel deze pagina
Welke competenties moeten leiders hebben om onderwijsinnovatie met ICT in het hoger onderwijs te stimuleren? Leiders hebben een belangrijke functie bij
Onderwijsinnovatie met behulp van ICT heeft in het hoger onderwijs al jaren prioriteit, vanwege de impact op de kwaliteit en
Blended leren. Een concept dat in onderwijsland hoog op de agenda staat. Ben je binnen je instelling bezig met blended
Het optimaal benutten van de mogelijkheden van ICT in het hoger onderwijs vraagt nieuwe kennis en vaardigheden van docenten. Er