
Verduurzaming van hybride leeromgevingen: een casus
Dit is een fictieve casus gebaseerd op ervaringen uit de praktijk. Iris is adviseur onderwijsinnovatie bij de opleiding Bedrijfseconomie van
Wil je binnen jouw onderwijsinstelling stappen zetten op het gebied van studiedata? En vind je het lastig om te bepalen waar je precies moet beginnen? De zone Veilig en betrouwbaar studiedata benutten heeft samen met het themateam data-ondersteund onderwijs van Doorpakken op digitalisering in oktober 2021 de Quickscan Studiedata ontwikkeld om je daarbij te helpen. Met behulp van feedback van verschillende instellingen is de quickscan in het afgelopen jaar verbeterd. Daarnaast is er een bijbehorende handreiking ontwikkeld die vanaf nu beschikbaar is.
De Quickscan Studiedata is een online vragenlijst die jou helpt om inzicht te krijgen in waar je instelling staat als het gaat om het benutten van studiedata. Ook geeft de scan aan waar er ruimte is om te groeien. Om binnen instellingen bewustwording te creëren over studiedata is er meer nodig dan simpelweg het invullen van een vragenlijst. Om dat proces beter in kaart te brengen is de handreiking Quickscan Studiedata ontwikkeld.
De handreiking biedt achtergrondinformatie over het volwassenheidsmodel waarop de Quickscan Studiedata is gebaseerd. Vervolgens worden er vier stappen voorgesteld om de scan optimaal te benutten. Hierbij worden specifieke acties, hulpmiddelen, kritische vragen en een gewenste uitkomst aangedragen. Ook wordt uitgelegd hoe je de quickscan-tool kunt gebruiken om de resultaten van je team te analyseren.
Na zorgvuldige gebruikerstesten en feedback van verschillende onderwijsinstellingen zijn er enkele verbeteringen toegepast in de quickscan. Daarnaast is de vragenlijst, naast Engels, nu ook beschikbaar in het Nederlands.
Wil je aan de slag met de Quickscan Studiedata? Klik dan hier en lees meer over de nieuwe handreiking en alle benodigde informatie om van start te gaan met studiedata binnen jouw instelling.
De Quickscan Studiedata is inhoudelijk ontwikkeld in samenwerking met Rogier van de Wetering van de Open Universiteit.
Foto van Markus Winkler via Unsplash
Deel deze pagina
Dit is een fictieve casus gebaseerd op ervaringen uit de praktijk. Iris is adviseur onderwijsinnovatie bij de opleiding Bedrijfseconomie van
Het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT komt na vier succesvolle jaren aan het eind van deze maand officieel ten einde. Als
Auteur: Berent Daan, Programmadirecteur Digitaliseringimpuls Onderwijs Toen ik begin oktober de vacature onder ogen kreeg voor een programmadirecteur Digitaliseringsimpuls Onderwijs
Wil jij met je onderwijsinstelling samenwerken aan een innovatieve oplossing voor een uitdaging in het hoger onderwijs? In het voorjaar
Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan