
Verduurzaming van hybride leeromgevingen: een casus
Dit is een fictieve casus gebaseerd op ervaringen uit de praktijk. Iris is adviseur onderwijsinnovatie bij de opleiding Bedrijfseconomie van
In oktober is de pilot Microcredentials gestart. 32 hoger onderwijsinstellingen – waarvan 10 universiteiten en 22 hogescholen – doen mee aan de landelijke pilot onder regie van de zone Flexibilisering van het onderwijs en de koepels VH en VSNU. Microcredentialing – het opknippen van het onderwijs in kleinere eenheden die afzonderlijk worden gecertificeerd – stimuleert flexibilisering en geeft herkenbare waarde aan het Leven Lang Ontwikkelen aanbod van instellingen.
7 oktober was de eerste (online) startbijeenkomst. Kennismaken en het delen van ideeën over de insteek van de pilot stond daarin centraal. “We hebben het gehad over de afbakening van de doelgroep en het aanbod van de pilot”, vertelt projectleider Bart Lamboo. “Ook hebben we gekeken naar de grootste uitdagingen waarmee we aan de slag gaan, zodat we onze aanpak hierop aan kunnen sluiten.”
Samen met de pilotdeelnemers bespreken we vraagstukken als: hoe omschrijf je de inhoud van een microcredential? Hoe organiseer je de kwaliteitszorg rondom een microcredential? Hoe vinden we een gemeenschappelijke taal met elkaar? Het is ook van groot belang dat de pilotdeelnemers technisch de zaken op orde hebben. Denk aan het organiseren van interne systemen en het aansluiten op edubadges – het platform van SURF voor digitale certificaten voor het Nederlandse onderwijs.
De pilot loopt tot eind 2023. De komende maanden wordt gewerkt aan het startklaar maken van instellingen voor het uitgeven van de microcredentials. Ook start de experimenteerfase waarin instellingen ervaringen met elkaar kunnen delen. Tegelijkertijd bieden we een leergang voor instellingen die de dienst edubadges nog niet gebruiken, maar graag willen starten met het uitreiken van edubadges aan studenten.
Wil je meer informatie over de voortgang en resultaten van de pilot? Of wil je meer weten over microcredentialing in het algemeen? Neem dan contact op met Bart Lamboo (bart.lamboo@surf.nl) of lees verder voor meer informatie.
Deel deze pagina
Dit is een fictieve casus gebaseerd op ervaringen uit de praktijk. Iris is adviseur onderwijsinnovatie bij de opleiding Bedrijfseconomie van
Het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT komt na vier succesvolle jaren aan het eind van deze maand officieel ten einde. Als
Auteur: Berent Daan, Programmadirecteur Digitaliseringimpuls Onderwijs Toen ik begin oktober de vacature onder ogen kreeg voor een programmadirecteur Digitaliseringsimpuls Onderwijs
Wil jij met je onderwijsinstelling samenwerken aan een innovatieve oplossing voor een uitdaging in het hoger onderwijs? In het voorjaar
Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan