
Referentiekader privacy en ethiek voor studiedata
Studiedata bieden steeds meer mogelijkheden om het hoger onderwijs beter, effectiever en efficiënter te maken. Om de voordelen te kunnen
Als hulpmiddel bij de analyse van studiedata, is in februari 2020 het online naslagwerk Statistisch Handboek Studiedata gelanceerd. Voor de hoger onderwijsprofessional die werkt met studiedata. Het handboek helpt je bij de bepaling van de juiste statistische toets bij je onderzoeksvraag. Daarbij dienen als basis in totaal drie toetsmatrices. Tijdens de lancering van het handboek was Toetsmatrix I in ontwikkeling. Daarom tijd voor een update.
Inmiddels is Toetsmatrix I bijna gevuld met statistische toetsen. De matrix bevat analyses die groepen vergelijken op één afhankelijke variabele. VU Analytics, het team van de Vrije Universiteit dat analyses doet op basis van studiedata, heeft een analyse met deze matrix gedaan. De vraag was: is er een verschil in het studiesucces van studenten die zijn toegelaten op basis van een vwo-diploma en studenten die zijn toegelaten op basis van een propedeuse in het hbo?
Voor een specifiek cohort is het studiesucces van deze twee groepen in het eerste studiejaar vergeleken. Verschil in uitval van studenten tussen beide groepen, het verschil in aantal behaalde studiepunten en het verschil in gemiddeld cijfer is vervolgens onderzocht. De statistische toetsen die daarbij zijn gebruikt zijn resp. de chi-kwadraat toets voor onafhankelijkheid, de Mann-Whitney U toets en de ongepaarde t-toets. De conclusie van de analyses was dat er geen verschil is tussen het studiesucces van studenten afkomstig van het vwo en hbo-p studenten.
In juli 2020 is de ontwikkeling van de tweede matrix gestart. Deze matrix bevat statistische toetsen en (regressie)-modellen waarin relaties tussen meerdere onafhankelijke variabelen en een afhankelijke variabele worden uitgewerkt. Je wilt bijvoorbeeld weten of er een relatie is tussen het gemiddelde cijfer in studiejaar 1 én het geslacht van bachelorstudenten, voor het wel of niet nominaal afstuderen.
Met welke statistische toets kan je die vraag onderzoeken? De analyse is cross-sectioneel (representatieve steekproef). Er is een binaire afhankelijke variabele, namelijk wel of niet nominaal afstuderen. En er is een continue (gemiddeld cijfer jaar één) en categorische (geslacht) onafhankelijke variabele. De juiste statistische methode om te gebruiken is logistische regressie.
Naast de toevoeging van nieuwe toetsen, zijn bestaande toetsen met behulp van reviews, verder verbeterd. Het ontwikkelteam is erg benieuwd naar jullie ervaringen met het Statistisch Handboek. Ben je er al mee aan de slag gegaan, en hoe was dat? Of zou je graag meer willen weten over het handboek? Stuur dan een e-mail aan Elian Griffioen, hoofdredacteur van het Statistisch Handboek Studiedata.
Deel deze pagina
Studiedata bieden steeds meer mogelijkheden om het hoger onderwijs beter, effectiever en efficiënter te maken. Om de voordelen te kunnen
Waar en hoe kunnen hoger onderwijsinstellingen regie op studiedata krijgen bij het gebruik van tooling van leveranciers? De zone Veilig
Datavolwassenheid van je onderwijsinstelling bepalen Hoe staat het met de datavolwassenheid van je instelling? Het is te bepalen met behulp
Voorbeelden uit het werkveld doen inspireren. De zone Veilig en betrouwbaar studiedata benutten ontwikkelde drie magazines met praktijkverhalen. In deze