
Referentiekader privacy en ethiek voor studiedata
Studiedata bieden steeds meer mogelijkheden om het hoger onderwijs beter, effectiever en efficiënter te maken. Om de voordelen te kunnen
Versnellingsplan | Referentiekader privacy en ethiek voor studiedata
Studiedata bieden steeds meer mogelijkheden om het hoger onderwijs beter, effectiever en efficiënter te maken. Om de voordelen te kunnen benutten moeten studenten en medewerkers erop kunnen vertrouwen dat studiedata op een verantwoorde manier worden gebruikt. Verantwoord wil zeggen dat studiedata gebruikt mogen worden en dat de inzet ervan past bij de waarden binnen de onderwijssector.
Onder regie van de zone Veilig en betrouwbaar studiedata benutten is daarom het ‘Referentiekader privacy en ethiek voor studiedata’ opgesteld. Het Referentiekader dient ertoe iedereen die in het hoger onderwijs studeert of werkzaam is het vertrouwen te geven dat zorgvuldig en veilig met studiedata wordt omgegaan.
De koepels Vereniging Hogescholen en Universiteiten van Nederland hebben het Referentiekader omarmd. De lancering op 11 mei 2022 was een belangrijke mijlpaal binnen het Versnellingsplan. Het markeert het startpunt voor een transparant gesprek over het veilig en betrouwbaar benutten van studiedata.
Tijdens de ontwikkeling van het Referentiekader heeft de zone een dilemmaspel ontwikkeld. Een spel dat de dialoog over het verantwoord toepassen van studiedata faciliteert en tot leven brengt.
Waarom een referentiekader? Onderwijsinstellingen hebben behoefte aan verduidelijking van de wet-en regelgeving omtrent het gebruik van studiedata. Het Referentiekader doet precies dat: het geeft de ethische uitgangspunten die in acht moeten worden genomen bij het gebruik van studiedata en welke juridische principes daarbij van belang zijn. Het geeft daarnaast ook concrete handvatten aan instellingen hoe daar invulling aan te geven.
Het bijbehorende dilemmaspel brengt het referentiekader tot leven. Het doel van het spel is om een discussie aan te moedigen over privacy en ethiek in de praktijk van datagedreven werken aan hoger onderwijsinstellingen. Op basis van fictieve voorbeelden komen aspecten uit het Referentiekader aan bod.
De handleiding voor het dilemmaspel vind je hier.
In deze video legt de zone uit wat het Referentiekader is en waarom het kader van belang is voor iedereen die in het hoger onderwijs studeert of werkt.
Deel deze pagina
Studiedata bieden steeds meer mogelijkheden om het hoger onderwijs beter, effectiever en efficiënter te maken. Om de voordelen te kunnen
Hoe kunnen hoger onderwijsinstellingen een efficiënter en toegankelijker systeem ontwikkelen voor digitale en open leermaterialen waarbij onderwijsinstellingen de regie hebben?
Snel naar: Aanmelden Challenges Over Updates Contact Wil jij met je startup of onderwijsinstelling samenwerken aan een innovatieve oplossing voor
Transitieagenda Leren digitaliseren Digitalisering als breekijzer voor de gewenste transitie in het hoger onderwijs Een hoger onderwijs met meer variatie
Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies