Instrumenten voor evidence-informed onderwijsinnovatie

Wil je weten hoe je innovaties het beste kan ontwikkelen en evalueren? De zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT presenteert een verzameling van gevalideerde en betrouwbare instrumenten. Deze kunnen gebruikt worden bij het ontwerp, ontwikkeling, evaluatie, monitoring en kwaliteitsborging bij onderwijsinnovaties met ICT. Denk hierbij aan vragenlijsten of tests die de effecten van innovaties met ICT meten.

Downloads

Onderstaand vind je 7 instrumenten. Deze zijn allemaal te monitoren aan de hand van een verbetercyclus (zoals PDCA of ADDIE) – een van de belangrijke punten van evidence-informed werken. De zone heeft bij deze eerste verzameling rekening gehouden met validiteit en betrouwbaarheid.

De downloads van de instrumenten vind je hieronder. Wil je alle instrumenten in één keer downloaden? Doe dat dan via de blauwe downloadknop bovenaan deze pagina.

7 instrumenten
1. Vragenlijst evaluatie Serious Games

serious games bieden een leeromgeving die een authentieke beroepscontext simuleren. De Open Universiteit ontwikkelde binnen verschillende domeinen tientallen dergelijke educatieve games en onderzocht deze op hun effectiviteit.

2. EMERGO-ontwerpmethode voor Serious Games

dit instrument betreft het ontwerpen van serious games aan de hand van de EMERGO-ontwerpmethode.

3. iSelf vragenlijst zelfregulerend leren

het iSelf-instrument is een professionaliseringsaanpak. Het gaat grotendeels over het ontwikkelen van bewustwording als docent: bewust worden van wat je als docent doet om het leerproces van studenten te begeleiden en ook vragen waarom, wanneer en hoe dit moet.

4. Instrument Sociale Binding studenten Hoger Onderwijs

blended onderwijs ontwikkelen en verzorgen brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, zo ook op het gebied van sociale binding. Dit instrument betreft een vragenlijst over deze sociale binding en sociale aanwezigheid.

5. SUS-CIMO-gebruiksvriendelijkheid en ontwerpevaluatie

het instrument omtrent SUS-CIMO-gebruiksvriendelijkheid en ontwerpevaluatie is een applicatie vanuit een praktijkgerichte, design-based research aanpak. Het doel van deze applicatie is het synthetiseren van ontwerpkennis voor technologie ter ondersteuning van het leerproces van stagiairs in het hoger (beroeps)onderwijs.

6. Rubric meten presentatievaardigheden Virtual Reality

Bij Hogeschool Utrecht lopen projecten om studenten te ondersteunen met Virtual Reality. Om de effectiviteit te meten van deze VR-technologie, zijn pre- en post-tests gedaan waarbij de presentatievaardigheden van studenten te meten.

7. Community Inquiry kader survey

De uitdaging is om te begrijpen hoe de onderwijsprogramma’s kunnen worden gecreëerd die het ontwikkelen van diepgaande en zinvolle benaderingen van leren vergemakkelijken. Het Community of Inquiry-raamwerk versmelt de gedeelde en de privéwereld.

Good practices en instrumenten

De instrumenten zijn onderdeel van het project Good practices en Instrumenten van de zone Evidence-informed. Zo zijn er ook good practices van evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT beschikbaar. De instrumenten en good practices zijn beide opgehaald aan de hand van templates. Wil je deze zelf gebruiken? En ben je benieuwd naar de good practices?

Lees hier meer over de templates, good practices en instrumenten

Meer weten

Heb je vragen over de instrumenten of feedback? Neem dan contact op met Aodhan Kelly (aodhan.kelly@ou.nl).

Photo by Thom Milkovic on Unsplash.

Heb je vragen over zone Evidence informed, neem dan contact op met:

Nico boot      charlotte.heystek@surf.nl      06 830507 60

 

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
Product
Roadmap Op weg met digitalisering

In de Roadmap Op weg met digitalisering staat een route omschreven met een mogelijke manier om informatie uit arbeidsmarktonderzoek te

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies