
Placemat Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT
Deze placemat geeft docenten en management in het hoger onderwijs de ingredienten, bereidingswijze en serveertips om evidence-informed onderwijsinnovatie toe te
Versnellingsplan | Instrumenten voor evidence-informed onderwijsinnovatie
Wil je weten hoe je innovaties het beste kan ontwikkelen en evalueren? De zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT presenteert een verzameling van gevalideerde en betrouwbare instrumenten. Deze kunnen gebruikt worden bij het ontwerp, ontwikkeling, evaluatie, monitoring en kwaliteitsborging bij onderwijsinnovaties met ICT. Denk hierbij aan vragenlijsten of tests die de effecten van innovaties met ICT meten.
Onderstaand vind je 7 instrumenten. Deze zijn allemaal te monitoren aan de hand van een verbetercyclus (zoals PDCA of ADDIE) – een van de belangrijke punten van evidence-informed werken. De zone heeft bij deze eerste verzameling rekening gehouden met validiteit en betrouwbaarheid.
De downloads van de instrumenten vind je hieronder. Wil je alle instrumenten in één keer downloaden? Doe dat dan via de blauwe downloadknop bovenaan deze pagina.
serious games bieden een leeromgeving die een authentieke beroepscontext simuleren. De Open Universiteit ontwikkelde binnen verschillende domeinen tientallen dergelijke educatieve games en onderzocht deze op hun effectiviteit.
dit instrument betreft het ontwerpen van serious games aan de hand van de EMERGO-ontwerpmethode.
het iSelf-instrument is een professionaliseringsaanpak. Het gaat grotendeels over het ontwikkelen van bewustwording als docent: bewust worden van wat je als docent doet om het leer–proces van studenten te begeleiden en ook vragen waarom, wanneer en hoe dit moet.
blended onderwijs ontwikkelen en verzorgen brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, zo ook op het gebied van sociale binding. Dit instrument betreft een vragenlijst over deze sociale binding en sociale aanwezigheid.
het instrument omtrent SUS-CIMO-gebruiksvriendelijkheid en ontwerpevaluatie is een applicatie vanuit een praktijkgerichte, design-based research aanpak. Het doel van deze applicatie is het synthetiseren van ontwerpkennis voor technologie ter ondersteuning van het leerproces van stagiairs in het hoger (beroeps)onderwijs.
Bij Hogeschool Utrecht lopen projecten om studenten te ondersteunen met Virtual Reality. Om de effectiviteit te meten van deze VR-technologie, zijn pre- en post-tests gedaan waarbij de presentatievaardigheden van studenten te meten.
De uitdaging is om te begrijpen hoe de onderwijsprogramma’s kunnen worden gecreëerd die het ontwikkelen van diepgaande en zinvolle benaderingen van leren vergemakkelijken. Het Community of Inquiry-raamwerk versmelt de gedeelde en de privéwereld.
De instrumenten zijn onderdeel van het project Good practices en Instrumenten van de zone Evidence-informed. Zo zijn er ook good practices van evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT beschikbaar. De instrumenten en good practices zijn beide opgehaald aan de hand van templates. Wil je deze zelf gebruiken? En ben je benieuwd naar de good practices?
Lees hier meer over de templates, good practices en instrumenten
Heb je vragen over de instrumenten of feedback? Neem dan contact op met Aodhan Kelly (aodhan.kelly@ou.nl).
Photo by Thom Milkovic on Unsplash.
Deze placemat geeft docenten en management in het hoger onderwijs de ingredienten, bereidingswijze en serveertips om evidence-informed onderwijsinnovatie toe te
Relatie leermateriaal en leeruitkomsten Stel: je bent docent bij de bachelor Pedagogische wetenschappen. Je wilt peer feedback organiseren binnen je
Wil je weten welke docentcompetenties relevant zijn voor onderwijs met ICT? Ga dan aan de slag met het raamwerk van
Ben je docent en wil je weten welke toetsvorm – die op afstand afgenomen kan worden – je het beste
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies