Goede voorbeelden van Onderwijsinnovatie met ICT

Als je als docent aan de slag gaat met het vernieuwen van je onderwijs, dan helpt het als je ziet hoe collega’s dat hebben gedaan. Daarom verzamelen we in de Zone Docentprofessionalisering goede voorbeelden van Onderwijsinnovatie met ICT. Docenten vertellen hoe zij ICT inzetten en hoe hun onderwijs daar beter van wordt. Ze laten ook zien van wie ze hulp en ondersteuning hebben gehad, want je onderwijs innoveren met ICT, dat is teamwork.

Video afspelen

Onderwijsinnovatie met ICT

Iwan Wopereis van de zone Docentprofessionalisering vertelt wat een goed voorbeeld van onderwijsinnovatie met ICT maakt.

Heb je vragen over zone Docentprofessionalisering, neem dan contact op met:

Ronald Spruit        rjm.spruit@avans.nl        06 128 55 299

Goede voorbeelden

1. Virtual Reality in laboratoriumonderwijs

Avans Hogeschool

Bij de laboratorium- en milieukundeopleidingen wordt Virtual Reality ingezet om studenten te laten oefenen met unieke praktijksituaties zoals een plaats delict. Zo beleven ze praktijksituaties waar ze als student anders niet zouden komen. Uniek is dat de VR-omgevingen zijn gemaakt door studenten Technische Informatica, onder begeleiding van docenten en ICTO-ondersteuners.

Video

In deze video leggen Frank Balazs, Milou Timmer, Johan Talboom en Mirjam Winkelmolen van de Avans Hogeschool je meer uit over Vitual Reality in onderwijs.

Interview

Van dit goede voorbeeld is ook een artikel gemaakt, waarin Frank Balazs, senior medeweker bedrijfsvoerig bij de Academie Techniek, Gezondheid en Milieu, is geïnterviewd. Nieuwsgierig? Download het artikel of lees het hieronder.

2. Blended studeren bij huidtherapie

Haagse Hogeschool

In een nieuwe variant van de deeltijdopleiding Huidtherapie hebben docenten gekozen voor een blended aanpak met inzet van online tools. Zo willen zij studenten motiveren en betrekken ondanks de beperkte contacttijd. De docenten zijn bij de ontwikkeling van deze aanpak ondersteund door de Haagse Blended Learning Desk.

Video

In deze video vertellen IJsbrand Hoetjes, Gerbrich Hoeve, Wendy Termars-Gardien, Gwen van Lammeren over Blended studeren met Collaborate tools bij huidtherapie.

3. Serious game bij psychologie

Open Universiteit

Docenten bieden studenten in de eerste fase van hun opleiding een serious game aan, ‘De Snuffelstage’. Door de game te spelen doen studenten ervaring op met verschillende werkpraktijken van de psycholoog. De game is ontwikkeld door een multidisciplinair team met de docent als inhoudsspecialist, een ICT-ontwikkelaar, een onderwijskundige (onderzoeker) en een interaction designer.

Video

Meer weten over de serious game bij psychologie? In deze video leggen Hans Hummel, Jannes Eshuis, Jeroen Storm en Aad Slootmaker je er meer over uit.

Interview

Van dit goede voorbeeld is ook een artikel gemaakt, waarin betrokkenen meer vertellen over de serious game in de vorm van een snuffelstage. Nieuwsgierig? Lees het artikel hieronder. Je kunt het artikel ook downloaden.

4. 360 graden peer feedback

Universiteit Twente

Hoe haal je maximaal rendement uit een leerproces van een student tijdens zijn of haar onderzoek? Die vraag leidde bij de Universiteit Twente tot de 360 graden Peer Feedback, een tool waarbij studenten naast zelfevaluatie op verschillende momenten van anderen feedback krijgen. Van de docent, maar ook van peers en zelfs het bedrijfsleven. Op deze manier blijven ze actief bij hun eigen leer- en schrijfproces en verbeteren ze hun leervermogen.

Interview

Van dit goede voorbeeld is ook een artikel gemaakt, waarin betrokkenen bij 360 graden peer feedback zijn geïnterviewd. Nieuwsgierig? Lees het hieronder. Je kunt het artikel ook downloaden.

5. Het CEIPHEI project

Universiteit van Twente

CEPHEI staat voor cooperative E-learning Platform for Higher Education in Industrial Innovation. Het project is erop gericht een e-learningplatform voor industriële innovatie op basis van samenwerking te ontwikkelen. Wat dit project uniek maakt is het feit dat de cursusinhoud niet alleen wordt bepaald door de curricula, maar dat tegelijk rekening wordt gehouden met de behoeften van het bedrijfsleven. Daarnaast zullen er banden worden gelegd met het Nederlandse bedrijfsleven en wordt er onderzoek gedaan naar de leerbehoeften van professionals. Ten slotte zullen open standaarden voor flipped-classroom worden ontwikkeld en aan de gebruiker beschikbaar gesteld.

Video

Meer weten over het CEIPHEI project? Bekijk de video hiernaast. Hierin leggen betrokkenen je uit over de meerwaarde van het project.

6. Virtual Reality bij practicumonderwijs

Radboudumc
Naar aanleiding van de tweede golf tijdens de COVID-19-pandemie zette de Radboudumc bij de opleiding Geneeskunde Virtual Reality in. Studenten kunnen onder andere apparaten bedienen en scenario’s doorlopen door middel van VR. Ook laten ze studenten ervaren hoe is het is om op de intensive care te lopen.
Video

Meer weten over Virtual Reality bij practicumonderwijs? Bekijk de video hiernaast. Onder andere intensivist Maarten van den Berg vertelt je over de aanpak en meerwaarde van VR in het onderwijs.

7. PleitVrij: de VR rechtbank

Vrije Universiteit, Rijksuniversiteit Groningen, Universiteit Utrecht
PleitVrij is een samenwerkingsverband tussen de Vrije Universiteit Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Universiteit Utrecht. Hiermee maken de universiteiten het voor hun studenten (Rechten) mogelijk om hun spreekvaardigheid te oefenen. Hoe? Door met Virtual Reality een rechtszaal
Video

Meer weten over PleitVrij? Bekijk de video hiernaast. Vanaf de Universiteit Utrecht vertellen betrokkenen bij het project je over de aanpak en meerwaarde van VR in het onderwijs.

8. Growflow: intelligent logboek voor zelfregulatie

Fontys Hogescholen
Het staat op het wensenlijstje van elke docent: intrinsiek gemotiveerde studenten die gestructureerd aan hun eigen leerdoelen werken. Met dat doel is binnen Fontys Hogescholen de tool GrowFlow gebouwd. Met GrowFlow leren studenten in groepen, koppelen hun acties aan leerdoelen en krijgen inzicht in hun eigen voortgang en die van studiegenoten. Met als mooi resultaat: studenten maken hun groei zichtbaar, reflecteren daarop en kiezen vervolgens hun vervolgstappen.
Interview

Van dit goede voorbeeld is ook een artikel gemaakt, waarin betrokkenen bij de Growflow zijn geïnterviewd. Nieuwsgierig? Lees het hieronder. Je kunt het artikel ook downloaden.

Heb je vragen over zone Docentprofessionalisering, neem dan contact op met:

Ronald Spruit        rjm.spruit@avans.nl        06 128 55 299

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies