
Erkennen en waarderen: werken met Open Educational Practices en Resources
Dit artikel is geschreven door: Mira Buist-Zhuk, Hans Beldhuis, Susanne Täuber (Rijksuniversiteit Groningen) & Robert Schuwer (aanvoerder van de zone Leermaterialen).
Het digitaal (aan)leren van praktijkvaardigheden in het hoger onderwijs, hoe doe je dat? Tussen september en december organiseerde de werkgroep Digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden in samenwerking met de Vraagbaak Online Onderwijs een webinarreeks – vier webinars met daarin uitgelicht projecten uit de stimuleringsregeling Open en online onderwijs. Welke lessen leerden we uit deze webinars over digitaal praktijkvaardighedenonderwijs? In dit artikel lichten we ze voor je uit, én koppelen we de voorbeelden aan algemeen onderzoek over vaardigheidsleerprocessen.
Vaardigheden zijn onmisbaar voor elk beroep en dus een belangrijk onderdeel van alle opleidingen, maar het palet aan vaardigheden is enorm. Wat er nodig is om de leerprocessen om de verschillende vaardigheden te leren te ondersteunen, loopt ver uiteen.
In zijn algemeenheid volgt het leerproces van vaardigheden het model van Maslow: De student mist kennis en weet dit niet (onbewust onbekwaam). Vervolgens oriënteert de student zich op de kennis om de missende kennis te vergaren (bewust onbekwaam). Hierna beschikt de student over de kennis maar de uitvoering van de vaardigheid kost nog moeite (bewust bekwaam). Het proces eindigt wanneer de student de vaardigheid heeft geautomatiseerd en deze kan uitvoeren zonder erover na te denken (onbewust bekwaam).
Welke ondersteuning kun je als docent in dit leerproces bieden? Ook dat kwam aan bod tijdens het webinar, met onder andere de volgende tips:
Praktijkvaardigheden kunnen (aan)geleerd worden in drie verschillende contexten: Online leren, Contactonderwijs ofwel fysiek lesgeven, en Leren op de werkplek doormiddel van practica of het uitvoeren van fysieke projecten. Hoewel het mogelijk is om één van de contexten te kiezen is het beter om te zoeken naar de juiste mengeling van de drie contexten.
De werkgroep DOIP onderzoekt welke rol digitale context, zoals het gebruik van VR content in contactonderwijs of digitale ondersteuning bij leren op de werkplek, het beste kan innemen in deze mengeling, en stimuleert het ontwikkelen van de juiste combinatie(s) per opleiding zodat het leerproces wordt geoptimaliseerd.
In de vier webinars worden verschillende combinaties voor verschillende vaardigheden toegelicht. In het volgende diagram zijn de voorbeelden uit de webinars gepositioneerd op de verschillende contexten:
Figuur 1 HAN (met toegevoegde voorbeelden), adviesrapport HAN Deeltijd 2014
In onze webinars kun je meer leren over de technologieën die gebruikt zijn om al deze vaardigheidsleerprocessen te ondersteunen; van VR om te leren presenteren, tot een volledig leerplatform ontwikkeld in de digitale leeromgeving van de Open Universiteit (OU) en een Teams omgeving om werkplekleren te begeleiden. Daarnaast werden er voor het veldwerk een app ontwikkeld door studenten en de Hogeschool Utrecht (HU) ontwikkelde de stage app.
Wil je meer informatie over de webinars of deze terugkijken? Lees dan de verslagen op de Vraagbaak Online Onderwijs:
Er wordt volop geëxperimenteerd met het vormgeven van gemengde omgevingen die leerprocessen bij het leren van vaardigheden ondersteunen. Er is echter ook nog maar weinig evidence over wat nu echt werkt als je digitaal onderwijs in vaardigheden wil vormgeven.
De werkgroep wil een bijdrage leveren aan goed digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden. Dat doen we door:
Wil je meer weten over de werkgroep Digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden? Ga naar de pagina van de werkgroep en lees hun plannen of neem contact met de projectleider(s) op.
Deel deze pagina
Dit artikel is geschreven door: Mira Buist-Zhuk, Hans Beldhuis, Susanne Täuber (Rijksuniversiteit Groningen) & Robert Schuwer (aanvoerder van de zone Leermaterialen).
Dit is een fictieve casus gebaseerd op ervaringen uit de praktijk. Iris is adviseur onderwijsinnovatie bij de opleiding Bedrijfseconomie van
Het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT komt na vier succesvolle jaren aan het eind van deze maand officieel ten einde. Als
Auteur: Berent Daan, Programmadirecteur Digitaliseringimpuls Onderwijs Toen ik begin oktober de vacature onder ogen kreeg voor een programmadirecteur Digitaliseringsimpuls Onderwijs
Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan