Versnellingsplan beyond borders

Versnellingsplan-Onderwijsinnovatie-met-ICT

Afgelopen maandag en dinsdag was een team van aanvoerders, verbinders en Programmateamleden van het Versnellingsplan aanwezig bij de Strategy Beyond Borders conference van het Hochschulforum Digitalisierung in Berlijn. Op dag 1 van de conferentie presenteerden we in vier sessies het Versnellingsplan en de zones aan onze Europese collega’s.

De conferentie vond plaats op een prachtige locatie; in het Allianz Forum direct naast de Branderburger Tor, aan de Pariser Platz. Marian Kat-de Jong en Ronald Spruit van de zone Docentprofessionalisering mochten namens het Versnellingsplan aftrappen. In hun sessie ‘Teaching professionals for effective use of digital opportunities’ vertelden ze over hun zone, hun ambities en wat ze het afgelopen jaar bereikt hebben. Ook blikten ze vooruit naar 2020 en de uitdagingen waar ze voor staan.

Door het uitvallen van een andere presentatie, had Theo Bakker van de zone Studiedata de gelegenheid om spontaan een presentatie te geven over student en learning analytics. Theo vertelde over het baanbrekende werk dat de VU doet met studiedata en de producten waar de zone aan werkt om het gebruik van studiedata in het hoger onderwijs in Nederland te stimuleren en op een veilige en betrouwbare manier te laten plaatsvinden.

Daarna was het de beurt aan Jort Diekerhof en Josephine Verstappen namens het Programmateam. In hun presentatie ‘The Dutch Acceleration Plan’, vertelden Jort en Josephine over het ontstaan van het Versnellingsplan, de governancestructuur, de feiten en cijfers, en de thema’s van de zones. Ook behandelden ze lessons learnt en keken ze vooruit naar de komende drie jaar.

De laatste bijdrage van de dag vanuit het Versnellingsplan kwam van Ulrike Wild en Janina van Hees van de zone Flexibilisering. In hun sessie ‘Towards a more flexible higher education system’ vertelden Janina en Ulrike over de studentroutes. De zone werkt aan het mogelijk maken van deze flexibele studentroutes voor studenten in het hoger onderwijs in Nederland.

Tijdens de conferentie werd verder gepraat over studentmobiliteit, samenwerken over grenzen heen, van elkaar leren, en de kansen die digitalisering het hoger onderwijs biedt. Wij danken onze Duitse collega’s hartelijk voor het organiseren van deze conferentie waarbij de nadruk lag op de inhoud. Dat het kon met uitzicht op een van Berlijns architectonische hoogtepunten, was die Kirsche auf der Torte.

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
Publicatie
Transitieagenda Leren digitaliseren

Transitieagenda Leren digitaliseren Digitalisering als breekijzer voor de gewenste transitie in het hoger onderwijs Een hoger onderwijs met meer variatie