Onderwijsdagen door de ogen van een student

Versnellingsplan-Onderwijsinnovatie-met-ICT

De SURF Onderwijsdagen door de ogen van een student

Auteur: Anneke Marien, studentlid universiteitsraad Universiteit Utrecht

Als student in de universiteitsraad de mogelijkheid hebben om met mensen uit de onderwijswereld in gesprek te gaan, is een hele mooie kans. Mijn bezoek aan de SURF Onderwijsdagen was dan ook een dag waar ik veel heb opgestoken over digitalisering in het onderwijs en mooie gesprekken met mensen heb gevoerd.

De eerste sessie van de dag was voor mij ‘Bruggen, geen barrières: flexibel onderwijs ondersteunen met open badges’. Dit was een sessie over de mogelijkheden van certificeren in het onderwijs. Het was een leuke manier om naar ons onderwijs te kijken: het is vernieuwend en past misschien wel beter bij de tijd van nu. Ook zou het goed toe te passen zijn bij mijn eigen opleiding, Liberal Arts and Sciences. Verder was het interessant dat de spreker iemand was van een universiteit in de Verenigde Staten (Rick West van Brigham Young University, red.). Toch merkte ik dat er zeker ook nog wel wat vraagtekens bij te zetten zijn, onder andere wat de ethische kant van deze badges zijn.

Ook mijn tweede sessie bleek interessant en toepasselijk op mij als student. Er werd gesproken over digitaal toetsen: Wat zijn de mogelijkheden en waar zouden we op moeten letten? Verder waren er op het Netwerkplein verschillende stands waar het leuk was om met mensen het gesprek aan te gaan. Zo heb ik gekeken welke andere digitale leeromgevingen er zijn, naast die wij op de Universiteit Utrecht al gebruiken. Dit kan ik dan weer meenemen bij gesprekken met de universiteit als het gaat over eventuele veranderingen van leeromgeving. Door het “draaien aan het rad” (in de hoop een prijs te winnen) was het interessant dat ik bij bedrijven langs ben gegaan waar ik anders niet zomaar gestopt zou zijn.

Toch denk ik dat ik als student-medezeggenschapper het meest heb gehad aan de korte sessies en de keynote speaker. Dit gaf echt inzicht in hoe digitalisering in het onderwijs toe te passen is. Ik heb nieuwe dingen geleerd over digitalisering en ik heb kunnen zien wat ik als medezeggenschapper met deze nieuwe kennis kan doen.

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
4-jaar-versnellen
Publicatie
Vier jaar versnellen

Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download

VP-De-glossy-van-het-Versnellingsplan
Publicatie
Glossy VP.

VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze