
Placemat Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT
Deze placemat geeft docenten en management in het hoger onderwijs de ingredienten, bereidingswijze en serveertips om evidence-informed onderwijsinnovatie toe te
Good practices kunnen een belangrijke rol spelen bij het onderbouwd inzetten en (door)ontwikkelen van onderwijsinnovaties. Niet alleen als het gaat over onderwijstoepassingen zoals blended learning, VR-mogelijkheden of learning analytics. Ook over effectieve implementatiestrategieën is al veel bekend. Welke processen leiden tot succesvolle implementaties? En onder welke voorwaarden werken die het best?
Zo kan een tool als ADDIE van Hogeschool Rotterdam een aanpak zijn om stapsgewijs te innoveren en steeds te monitoren en te reflecteren op de genomen stappen. Maar ook andere procesmodellen kunnen hiervoor worden ingezet. Daarnaast zien we dat het evalueren van innovaties niet altijd vanzelfsprekend is. Hoe pak je dat systematisch aan? En welke evaluatie-instrumenten zijn er eigenlijk?
De zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT ontwikkelt een bibliotheek om good practices en instrumenten voor evidence-informed werken te verzamelen en breed beschikbaar te maken. Er is namelijk nog geen landelijke database met onderbouwde onderwijsinnovaties /-innovatieprocessen. Voor elk van de processtappen zoals die in ADDIE genoemd worden, worden voorbeelden, tools en inzichten geïnventariseerd en toegankelijk gedeeld. Hiermee voorkomen we dat ieder voor zich het wiel moet uitvinden en stimuleren we kennisdeling. Komend jaar staat de lancering van de bibliotheek gepland.
Oproep
Heb of ken jij een onderbouwde innovatie op het gebied van ICT in het (hoger) onderwijs? Stuur dan een bericht naar Fleur Prinsen, aanvoerder van de zone Evidence-informed, op f.r.prinsen@hr.nl.
Deel deze pagina
Deze placemat geeft docenten en management in het hoger onderwijs de ingredienten, bereidingswijze en serveertips om evidence-informed onderwijsinnovatie toe te
Welke factoren zijn van invloed op het evidence-informed onderwijsinnovatieproces binnen hoger onderwijsinstellingen? Met dit als centrale onderzoeksvraag interviewde de zone
Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT vormgeven binnen je organisatie Elke organisatie geeft op een eigen wijze invulling aan evidence-informed werken. Er
Gebruik je binnen je hoger onderwijsinstelling instrumenten voor evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT? Beschrijf deze dan in het template van de zone