De mensen van het Versnellingsplan: Tom Konings

Zone-Studiedata

Elke week stellen we een ander Versnellingsplanlid aan je voor. Deze week: Tom Konings, Operations Controller bij Breda University of Applied Sciences, en lid van de zone Studiedata.

Wat voor student was je vroeger?

Daar heb ik eigenlijk nooit echt bij stil gestaan. Ik vond het als student altijd leuk en gezellig om naar school te gaan. Ik heb een goede tijd gehad met andere klasgenoten, en qua resultaten deed ik het eigenlijk goed. Ik hoefde er niet heel erg veel voor te doen, maar vakken die ik leuk vond, daar haalde ik wel makkelijker goede cijfers voor, dan voor vakken die ik minder leuk vond.

Ik heb eerst Internationaal Business Management gestudeerd. Al vrij snel kwam ik erachter dat ik de menselijke component miste in die studie. Toen ben ik geswitcht naar Human Resources Management en heb dat afgemaakt. Ook tijdens mijn werk ben ik weer gaan studeren. Zo ben ik de bachelorleergang Business Information Management en Functioneel Beheer gaan volgen. Daardoor ontdekte ik dat ik veranderkunde vanuit de kant van HRM heel interessant vond, en vanuit de IT kant de systemen en de gegevens die je daaruit kunt halen. Eigenlijk ontdekte ik toen pas echt waar mijn interesse en passie lagen, en daar heeft het studeren echt aan bijgedragen.

Waarom werk je in het onderwijs?

Eigenlijk heb ik daar niet heel bewust voor gekozen. Na mijn afstuderen had ik de keuze om op de debiteurenadministratie van een bedrijf te gaan werken, of bij BUAS de kans om te starten als procesverbeteraar van de administratieve inschrijfprocessen. Dat laatste heb ik toen gedaan, en die keuze was vooral gebaseerd op de functie. Uiteraard ben ik in het onderwijs gebleven, en als ik moet zeggen hoe dat komt, is dat door een grote groep collega’s waar ik aan merk dat zij graag willen leren en veranderingsgezind zijn. Dat vind ik heel leuk. Ik merk soms wel dat de organisatie redelijk log is, en dat vind ik lastig, maar er is in het onderwijs wel degelijk de wil om dingen beter te doen en daarvoor dingen te veranderen. Dat vind ik heel leuk en mooi aan het onderwijs.

Hoe ben je bij het Versnellingsplan terecht gekomen?

Binnen onze organisatie ben ik degene die zich bezighoudt met de organisatie voorzien van informatie over studenten en analyses op dit gebied. Als organisatie zien we dat als een belangrijk deel van onze strategie, om op een goede manier gebruik te maken van de data die we hebben. Ons College van Bestuur was op de hoogte van het initiatief van het Versnellingsplan, en vond het voor onze instelling belangrijk om deel te nemen aan de zone Studiedata. Toen was het eigenlijk 1+1=2 voor wat betreft mijn persoonlijke deelname aan de zone. Ik was zelf namelijk ook heel enthousiast om met het lidmaatschap en het Versnellingsplan te beginnen.

Ik geloof dat we als organisatie, en ik als persoon, veel kunnen leren van onze collega’s in de zones. Anderzijds is het ook goed om andere hogescholen en universiteiten te kunnen laten zien hoe wij het leerproces van het in gebruik nemen van studiedata hebben doorgemaakt. Op die manier kunnen zij daar ook wat aan hebben voor hun eigen ontwikkeling.

Als ik tot nu toe kijk naar wat we doen met de zone, brengt het ons als instelling echt veel. Ik krijg vaak en veel vragen over hoe wij omgaan met studiedata. Dat had ik in het begin misschien niet zo verwacht, omdat ik inschatte dat het gebruik van studiedata bij ons zich nog op een vrij basaal niveau bevindt. Toch vragen zoneleden aan me: “hoe doen jullie dat? Kun je vertellen over de voordelen bepaalde ontwikkelingen?” En zo verder. Ik dacht dat we underdog zouden zijn, maar we kunnen toch echt zinvolle kennis delen, en daar ben ik heel blij mee.

Concreet voorbeeld voor ons als instelling wat ik uit de zone heb gehaald, is een analyse van welke instellingen komen onze studenten vandaan. Toen heb ik met Theo (aanvoerder, red.) vanuit de VU om de tafel gezeten en hij heeft laten zien wat zij met die kennis van de studenten hebben gedaan, en waarom die informatie zinvol is om te hebben. Die samenwerking resulteerde in een heel concreet en tastbare rapportage, dat hebben we echt te danken aan de zone. In de zone werken we met een volwassenheidsmodel, hetgeen we nu ook gebruiken in onze organisatie. Je ziet nu dat wij als organisatie het Versnellingsplan en de plannen van de zone Studiedata, echt als leidraad gebruiken om meer aan de slag te gaan met analytics en het een integraal onderdeel van de organisatie te maken.

Ik werk in de zone aan de position paper over studiedata. Met de position paper willen we inzichtelijk maken wat je met analytics kunt en op welke vlakken het voor het onderwijs iets kan betekenen. Zo hopen we ook landelijk enthousiasme te creëren bij andere instellingen.

 

CV

 

1990 geboren in Rijsbergen

Van 2009-2013 HRM aan Avans Hogescholen, 2016-2018 NCOI bachelorleergang Business Information Management en Functioneel Beheer, en sinds 2019 Data analytics aan de Haagse Hogeschool

Sinds 2014 werkzaam bij BUAS

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
Kennisbank-Whitepaper-realtime-studiedata
Publicatie
Realtime gebruik studiedata

Over studiedata en het belang ervan voor het monitoren en verbeteren van studiegedrag is al veel geschreven. Met de opkomst

Product
Quickscan Studiedata

Datavolwassenheid van je onderwijsinstelling bepalen Hoe staat het met de datavolwassenheid van je instelling? Het is te bepalen met behulp