Voorbeelden digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden

Wat zien we in de praktijk?

Het is momenteel een van de grootste uitdagingen in het onderwijs: studenten online praktijkvaardigheden aanleren. Sinds het begin van de coronacrisis – toen online onderwijs plotseling de norm werd – zijn vele oplossingen bedacht. Van virtual reality en mixed reality tot aan blended vaardigheden. In de Vraagbaak Online Onderwijs zijn grofweg zes manieren om studenten online vaardigheden aan te leren uiteengezet. Ook online vaardigheidstrainingen, elders leren, thuis leren met behulp van video en simulaties en serious games behoren tot het rijtje.

Zes voorbeelden

Daar horen natuurlijk voorbeelden bij. Want wat blijkt: er kan heel veel. Zo zijn voor de SURF Onderwijsdagen 2020 zes casussen over praktijkvaardigheden beschreven. Die zes lichten we voor je uit. Video online reanimatieonderwijs

Video afspelen

Online oefenen op een simulatiepatiënt

Docent/onderzoeker Rolf Egberink (Saxion) is vanaf de eerste lockdown bezig met het vinden van oplossingen voor online onderwijs binnen de opleiding HBO Verpleegkunde. Hij is coördinator van de Minor Acute Zorg en reanimatieonderwijs waar studenten oefenen met behulp van een simulatiepatiënt. De casussen die studenten krijgen zijn hetzelfde. De uitvoer daarentegen niet. Via een online verbinding stuurt de student aan en voert de docent uit. Meer weten? Bekijk de video en/of lees het hele artikel van SURF.

Online practicumonderwijs in het lab

Studenten die practicumonderwijs volgen aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) mochten aan het begin van de coronacrisis niet meer naar het lab komen. Richard de Boer, docent aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA) vertelt hoe ze die tijd zochten naar oplossingen. Die werden (deels) gevonden door te werken met LabBuddy, waarin studenten met oude onderzoeksresultaten konden werken. Tegenwoordig is hybride onderwijs voor hun de oplossing. Lees er meer over in het interview van SURF.

Video afspelen
Video afspelen

Meubels maken vanuit huis

Meubels maken vanuit huis werd dé oplossing voor studenten van de opleiding Meubel en Interieurbouw bij Aventus. Docent Koen van Oort bedacht het als oplossing tijdens de lockdown. Normaliteren hadden studenten toegang tot een werkplaats met alle benodigde materialen, gereedschap en machines. Nu kregen ze de opdracht: maak vanuit huis een stoel voor in de voortuin. En dat met alleen een hamer, zaag, spijkers en sloophout. Dat vergde creativiteit, en met succes. Welke middelen de docenten en studenten gebruikten om te communiceren? Social media natuurlijk. Bekijk de video of lees er meer over in het interview van SURF.

Kritisch denken over onderwijs

Het project ‘Re-thinking Education in an international context’: een ideale vorm van onderwijs tijdens een lockdown, zo is gebleken bij de HAN Pabo. Het is een initiatief van docenten Wilma van den Berg en Tom Schoemaker. Kritisch leren kijken is het doel van het project. Een ander, internationaal perspectief staat daarbij centraal. Een mooie bijkomstigheid: het haalt studenten uit hun bubbel. Hoe precies? Door online gespreksvoering tussen internationale studenten. Lees het hele interview met Tom Schoemaker op de website van SURF.

Foto door Chris Montgomery on Unsplash

Video afspelen
Video afspelen

Koken en schoonmaken op afstand

Leren schoonmaken en koken op afstand. Het lijkt bijna onmogelijk. Toch vertelt docent Janine van Dijk (Deltion College) hoe het wél kan. Zo geeft ze het vak ‘Wonen en Huishouden’ online (opleiding Dienstverlening, uitstroomprofiel Helpende Zorg en Welzijn van het Deltion College). Studenten moesten bijvoorbeeld een courgettesoep en monchoutaart maken vanuit huis. Daar kwamen wel problemen uit voort, zoals: hoe beoordeel je de structuur van zo’n monchoutaart? Dat deed het Deltion College door het gebruik van extra formulieren over bijvoorbeeld smaak en structuur. Meer weten? Lees het in het interview van SURF.

Foto door Theme Photos op Unsplash

Chemische structuren in 3D bekijken

Anneke Vuuregge en Ton Blaazer vertellen over hun ervaring met online vaardighedenonderwijs voor het vak Biochemie (BA-opleiding Farmaceutische Wetenschappen aan de VU Amsterdam). Volgens Anneke en Ton was de overstap naar online onderwijs gemakkelijk. Dat kwam vooral door de 3D-tool MolTour. Naast online hoorcolleges konden kleine groepjes in break-out rooms aan de slag met de 3D-viewer. Lees er meer over in het interview van SURF.

Foto: CDC via Unsplash.

Video afspelen

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
VP-De-glossy-van-het-Versnellingsplan
Publicatie
Glossy VP.

VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies