Studeren in Eigen Tempo: hoe ondersteun je dat?

Studeren op eigen tempo

Studenten die sneller willen studeren omdat ze al veel voorkennis hebben, of juist vertragen omdat dat in deze fase van hun leven beter past: het zijn voorbeelden van variaties in studietempo die we in het Nederlandse hoger onderwijs mogelijk willen maken. In de publicatie Studeren in Eigen Tempo: hoe ondersteun je dat? verkent de zone Flexibilisering van het onderwijs de studentroute Eigen tempo.

‘Eigen tempo’ is een belangrijk onderdeel van flexibel onderwijs, en ook een thema dat allerlei onderwijskundige vragen oproept. Hoe zorg je ervoor dat studenten (ver)binding met elkaar en met de opleiding houden als ze op verschillende snelheden door de studie gaan? Wat betekenen verschillen in tempo voor de begeleiding van studenten en de rol van docenten? Moet je bij het ontwerp van je curriculum al rekening houden met variaties in studietempo? Antwoorden zoeken op dit soort vragen is belangrijk: flexibel onderwijs is de toekomst, en dat besef wordt in het Nederlands hoger onderwijs breed gedeeld.

In de publicatie belicht de zone voor de studentroute Eigen tempo vier facetten: ontwerpen, uitvoeren, toetsen en samen leren. Dat wordt gedaan aan de hand van mogelijkheden en uitdagingen vanuit onderwijskundig perspectief.

Download de publicatie hier 

Deel deze pagina

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies