zone-digitale-leermaterialen

Quickscan gebruik open leermaterialen

Wil je een open tekstboek publiceren binnen het hoger onderwijsDe zone Naar digitale (open) leermaterialen ontwikkelde een stappenplan voor het maken van een open tekstboek. Het bevat good practicesinstructies voor en expertise over het publiceren van open tekstboeken.  

Quickscan 

Dit open tekstboek is met een projectmatige aanpak opgezet als een stappenplan. Door te schuiven of klikken neemt iedere stap je mee in de rol van de docent/auteur. We streven ernaar om een heldere aanpak te presenteren door drie soorten projecten te onderscheiden: enkele auteur, kleine projectgroep en grote (instellingsoverstijgende) projectgroep. Tevens wordt in het stappenplan verschillende symbolen gebruikt: 

De vierkanten in het stroomschema geven noodzakelijke acties weer. Het is dus voor alle open tekstboeken nodig deze acties uit te voeren.

Scores

uitleg

uitleg

uitleg

uitleg

De reeks acties wordt onderbroken met pijlen. De acties tussen de pijlen kunnen tegelijk  worden uitgevoerd, onafhankelijk van de chronische volgorde.

Ruimte voor verbetering 

Het doel van dit boek is om auteurs inzicht te geven in het verloop van het proces van schrijven en publiceren van een open tekstboek. Tevens geeft het inzicht in waar auteurs binnen en buiten hun instelling ondersteuning kunnen vinden tijdens dit proces.  

 

Dit open tekstboek is een werk in uitvoering. Een volgende versie van dit open tekstboek zal per stap de taken van de ondersteuner beschrijven. Deze versie wordt naar verwachting begin 2022 gepubliceerd. Heb je andere suggesties voor aanpassingen of toevoegingen? Mail ze naar leermaterialen@versnellingsplan.nl. Ook voor vragen naar aanleiding van dit boek kun je hier terecht.  

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
Startup-in-residence-edtech
Strategie
Startup in Residence EdTech

Snel naar: Challenges Over Updates Contact Wil jij met je startup of onderwijsinstelling samenwerken aan een innovatieve oplossing voor een

Strategie
Transitieagenda Leren digitaliseren

Transitieagenda Leren digitaliseren Digitalisering als breekijzer voor de gewenste transitie in het hoger onderwijs Een hoger onderwijs met meer variatie

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies