zone-digitale-leermaterialen

Quickscan Gebruik open leermaterialen

Werken met open leermaterialen heeft meer impact op een instelling dan alleen op docenten en het onderwijsproces. Heeft jouw instelling al een visie op het werken met open leermaterialen? Bespreken jullie het in de evaluatiegesprekken met medewerkers? Om te bepalen in hoeverre adoptie van werken met open leermaterialen al gevorderd is én welke vervolgstappen je met jouw instelling het beste kan zetten, heeft de zone Naar digitale (open) leermaterialen een quickscan ontwikkeld.

Ontdek met behulp van deze quickscan waar je organisatie staat op het gebied van het gebruik van open leermaterialen.

Hoe werkt het?

Vul de quickscan in, dit kost ongeveer 10-15 minuten. Met behulp van het beantwoorden van 20 meerkeuzevragen krijg je een beeld van de huidige mate van volwassenheid in adoptie van werken met open leermaterialen op vijf organisatie-aspecten en tevens suggesties voor vervolgactiviteiten.

Met behulp van de resultaten ga je vervolgens met je collega’s in gesprek.

Werken met open leermaterialen

De quickscan geeft inzicht in de mate van adoptie van werken met open leermaterialen. Voor werken met open leermaterialen is de term Open Educational Practices (afgekort tot OEP) gehanteerd:

Open Educational Practices worden gedefinieerd als praktijken die de productie, het gebruik en het hergebruik van hoogwaardige open leermaterialen ondersteunen om innovatieve pedagogische en didactische modellen te bevorderen.

Aan de hand van de integratie in strategie, bestuur en beleid, de beschikbare organisatorische en technische ondersteuning en het stimuleren van innovatie en professionele ontwikkeling, wordt de volwassenheid van Open Educational Practices bepaald. De quickscan kun je invullen op instellingsniveau, maar is ook bruikbaar vanuit het perspectief van (bijvoorbeeld) faculteiten, vakgroepen of academies.

Deze quickscan is ontwikkeld vanuit een bestaand instrument: de Institutional Self-Assessment Tool (ISAT) van British Columbia Campus. Daaraan hebben we vragen toegevoegd om de tool geschikt te maken voor de Nederlandse context en meer focus aan te brengen op Informatie Technologie, en het erkennen en waarderen van personeelsontwikkeling.

Organisatie-aspecten en thema’s

De organisatie-aspecten en bijbehorende thema’s die in de scan worden geadresseerd zijn als volgt:

Visieontwikkeling, Visie-implementatie, Beleid, Externe samenwerkingen 

Stimulansen, Curriculum-/vak-/opleidingsontwikkeling, Professionele ontwikkeling Open Educational Practices (BKO), Samenwerking met studenten 

Communicatie, Organisatiestructuur, Interne samenwerkingen, Innovatieondersteuning 

Instellingsvisie, Evaluatie, Verandermanagement, Personeelsevaluatie 

Infrastructuur en middelen, Finetuning, Technische en serviceondersteuning, Implementatieteams 

De mate van volwassenheid is weergegeven in vier niveaus:

  1. Pioniersniveau. In jouw organisatie zijn de oorspronkelijke visie en doelstellingen de belangrijkste richtlijnen voor Open Educational Practices. Personeel werkt informeel samen.
  2. Afdelings-/Faculteitsniveau. Jouw organisatie is net begonnen met de professionalisering van Open Educational Practices. Deze activiteiten worden echter nog niet beheerd vanuit een centrale entiteit binnen de organisatie. Hoewel de samenwerking binnen afdelingen gestructureerd verloopt, vindt samenwerking tussen verschillende afdelingen nog steeds op ad-hoc basis plaats.
  3. Instellingsniveau. De instelling werkt met uniforme processen rondom Open Educational Practices. Strategische doelen met betrekking tot Open Educational Practices zijn vertaald in concrete standaarden en prestatie-indicatoren. Medewerkers worden gestimuleerd om actief ideeën en oplossingen in te brengen om open leermaterialen beter in te zetten.
  4. Instellingsoverstijgend niveau. Jouw instelling werkt samen met externe partners aan de strategieën en het beleid rondom Open Educational Practices. Daarnaast geven inzichten uit Open Educational Practices op betrouwbare wijze richting aan de activiteiten van medewerkers en de organisatie.

Na het invullen kun je de resultaten bekijken en vervolgens de optionele vragen invullen voor meer inspiratie. Vergeet niet het rapport tussentijds of aan het einde te downloaden!

Referentie: Institutional Self-Assessment Tool (ISAT) van British Colombia Campus: Morgan, T., Childs, E., Hendricks, C., Harrison, M., DeVries, I., & Jhangiani, R. (2021). How Are We Doing with Open Education Practice Initiatives? Applying an Institutional Self-Assessment Tool in Five Higher Education Institutions. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 22(4), 125-140.

De quickscan blijft in ontwikkeling. Mocht je tools of documenten vinden die niet mogen ontbreken, dan kun je deze sturen naar leermaterialen@versnellingsplan.nl. Ook voor vragen kun je hier terecht.

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
VP-De-glossy-van-het-Versnellingsplan
Strategie
Glossy VP.

VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze