Handboek In 5 stappen naar een itembank

Wil je binnen je hoger onderwijsinstelling aan de slag met het ontwikkelen, beheren en onderhouden van itembanken? In het handboek In 5 stappen naar een itembank van de werkgroep Toetsen op afstand staan een stappenplan en succesfactoren voor het gebruik van itembanken in het hoger onderwijs. Met deze uitgave wil de werkgroep laten zien hoe je een digitaal systeem opzet om items uit te wisselen met collega’s van binnen en buiten de instelling.

Ga hier naar de handreiking

Voordelen van itembanken
Digitale itembanken zijn tools die de kwaliteit van toetsen kunnen laten toenemen en kosten kunnen laten dalen. Wie gezamenlijk toetsvragen ontwikkelt, stemt doelen en processen af. Er is meer expertise en tijd beschikbaar per item (toetsvraag) voor ontwikkeling en kwaliteitscontrole.

De coronacrisis heeft daarnaast ook laten zien dat itembanken een rol spelen in situaties waarbij het online toetsen risico’s met zich meebrengt. Ze bieden met name de mogelijkheid om risico’s te verminderen bij het uitlekken van toetsvragen en ongeoorloofd samenwerkenen.

Stappenplan voor itembanken
Het ontwikkelen, beheren en onderhouden van itembanken vraagt om goed projectmanagement. In dit handboek bundelt de werkgroep de kennis die (samenwerkingsverbanden van) hoger onderwijsinstellingen en SURF over dit onderwerp hebben opgedaan. Het helpt instellingen op weg die hun voordeel willen behalen met digitale itembanken. Het handboek bestaat uit een introductie, een stappenplan en een verdiepend deel.

Meer weten
Heb je vragen over de handreiking of voor de werkgroep Toetsen op afstand? Stuur dan een e-mail naar Annette Peet (annette.peet@surf.nl).

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
Startup-in-residence-edtech
Strategie
Startup in Residence EdTech

Snel naar: Aanmelden Challenges Over Updates Contact Wil jij met je startup of onderwijsinstelling samenwerken aan een innovatieve oplossing voor

Onderzoek
Transitieagenda Leren digitaliseren

Transitieagenda Leren digitaliseren Digitalisering als breekijzer voor de gewenste transitie in het hoger onderwijs Een hoger onderwijs met meer variatie

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies