zone-digitale-leermaterialen

Digitale leermaterialen: 8 factoren voor succesvolle vernieuwing

Het speelveld van digitale leermaterialen is complex en kent verschillende belanghebbenden zoals uitgevers en instellingen. Tussen 2012 en 2020 voerde SURF vanuit het project ‘eStudybooks’ een aantal pilots uit met gebruik van digitale leermaterialen van commerciële uitgevers. De zone Naar digitale (open) leermaterialen heeft de resultaten uit deze pilots verzameld in de publicatie ‘Digitale leermaterialen: 8 factoren voor succesvolle vernieuwing’. Met deze handreiking wil de zone instellingen inspireren om met een dergelijke vernieuwing aan de slag te gaan.

De 8 succesfactoren: 
  1. Vorm een multidisciplinair team. 
  2. Zorg dat flexibel gebruik van leermaterialen mogelijk is.  
  3. Maak gebruik van de meerwaarde van digitale leermaterialen. 
  4. Combineer analoge en digitale leermaterialen. 
  5. Zorg voor overzichtelijke en veilige toegang tot leermaterialen. 
  6. Werk samen met partijen buiten de instelling. 
  7. Zorg dat het product de investering waard is. 
  8. Communiceer helder en regelmatig over vernieuwingen.

Deze publicatie is grotendeels gebaseerd op de inzichten uit de eerdergenoemde pilots en het ‘Evaluatierapport eStudyBooks‘ (Poot & Slot, 2020).  Bij de ontwikkeling van de publicatie is ook een landelijke oproep gedaan om zoveel mogelijk ervaringen van andere instellingen mee te nemen. Uit de gevoerde gesprekken blijkt dat er veel interesse en enthousiasme is, en dat velen recent van start zijn gegaan met digitale leermaterialen. Het onderwerp leeft, maar het ontbreekt nog aan breed opgedane ervaring waardoor dit (nog) onvoldoende was om mee te kunnen nemen in deze publicatie. Hieruit blijkt ook het prille stadium waarin we ons als onderwijsveld ten aanzien van digitale leermaterialen van uitgevers nog bevinden.

Met deze publicatie willen we het gebruik van digitale leermaterialen een impuls geven!   

Download de publicatie hier 

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
VP-De-glossy-van-het-Versnellingsplan
Strategie
Glossy VP.

VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze

Startup-in-residence-edtech
Strategie
Startup in Residence EdTech

Snel naar: Over Challenges Meedoen Updates Contact Wil jij met je startup of onderwijsinstelling samenwerken aan een innovatieve oplossing voor

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies