Meeting apart together

In november vorig jaar kwamen we voor het eerst met alle deelnemers van het Versnellingsplan samen. 24-uur, of eigenlijk twee dagen. Twee dagen kennismaken, gedachten, kennis en ideeën uitwisselen, verbinding leggen, de samenwerking opzoeken. Het werd een groot succes en iedereen keek –en kijkt – reikhalzend uit naar de 24-uurssessie van dit jaar. Maar oktober was nog zo ver weg, dus we wilden elkaar nog treffen in mei, om het contact te behouden en van elkaar te kunnen blijven leren. Maar COVID-19 had andere plannen. En dus deden we onze Voorjaarsbijeenkomst online.

Q&A-sessie met aanvoerders

We trapten de Voorjaarsbijeenkomst af met een online Q&A-sessie met de aanvoerders van de zones. Speciaal voor deze gelegenheid hebben zij vooraf een filmpje opgenomen met een update over hun zone. In veel gevallen ook met specifieke aandacht voor wat de Coronacrisis voor hun zone betekent. Naar aanleiding hiervan konden de leden vragen insturen. Johanna interviewde de aanvoerders live tijdens de Q&A-sessie. Ook in de chat ontstonden levendige discussies en mensen waren zichtbaar (aan de berichtjes en duimpjes omhoog te zien) blij om elkaar digitaal te treffen. Hieronder een paar highlights van de Q&A.

Zone Naar digitale (open) leermaterialen

Robert Schuwer, aanvoerder van de zone Digitale (open) leermaterialen vertelde onder andere over de bijdrage van de zone aan de Vraagbaak Online Onderwijs, waar informatie wordt ontsloten over hoe je het beste leermaterialen kan maken, delen en hergebruiken. Robert pleit – juist na de Coronacrisis – voor het behouden van deze informatie. “Op een landelijk platform zou wat er nu door de crisis verzameld en gemaakt is, ook bijgehouden kunnen worden, ook als we back to normal zijn. Dan kunnen we profiteren van kennis die is opgedaan door grote groepen tijdens deze crisis.”

Zone Aansluiting op de arbeidsmarkt verbeteren

Caroline van de Molen, aanvoerder van de zone Aansluiting arbeidsmarkt, ging in op de sectoranalyse economisch waar de zone op verzoek van de VH een bijdrage aan levert: “In die sector horen we bijvoorbeeld vaak zeggen “we hebben meer ICT’ers nodig,” maar uiteindelijk blijkt vaak dat ze behoefte hebben aan commercieel economen en logistiek managers die meer ICT geschoold moeten worden. Het draait niet om alleen ICT, maar juist ook om de combinatie van domeinkennis met digitale vaardigheden.” Daarnaast vertelde Caroline over de infographic die de zone heeft gemaakt met best practices voor de samenwerking tussen HO-instellingen en de arbeidsmarkt.

Zone Veilig en betrouwbaar benutten van studiedata

Theo Bakker, aanvoerder van de zone Studiedata, trapte af met een beschouwing van de huidige situatie in Coronatijd: “Er zijn veel maatregelen genomen en nu komen er vragen over de impact, bijvoorbeeld: Gaan studenten nu door online onderwijs beter, slechter of even goed studeren? Daarnaast ontstaat er veel extra data, maar bij veel instellingen is nog niet geregeld dat je dit makkelijk kan onderzoeken. Juist omdat de data dicht op de huid van de student zit, sluit dat goed aan bij kader van privacy waar we aan werken.” Verbinder Iris Huis in ’t Veld vulde aan: “We zitten in een soort pressure cooker die verschillende belangen blootlegt. Er zijn veel zorgen, bijvoorbeeld over online proctoring. Hoe anticipeer je op die zorgen? Dat is een vraag die we willen oplossen met het ontwikkelen van een landelijk kader voor verantwoord gebruik van studiedata.”

Zone Flexibilisering van het onderwijs

Paul den Hertog, aanvoerder van de zone Flexibilisering met Ulrike Wilde, ging onder andere in op de impact van de anderhalvemeter-samenleving op flexibilsering en onderwijslogistiek. Paul: “De HvA heeft bijvoorbeeld zo’n 30.000 studenten rondom metrostation Weesperplein, en de UVA nog eens 10.000 tot 15.000. Dat kan de stoep al niet eens aan met 1,5 meter afstand. Je moet je dus afvragen: met hoeveel medewerkers en studenten kun je in een gebouw zijn zonder files te krijgen? Het is lastig om daar een generieke oplossing op te verzinnen.” Daarnaast lichtte Paul de pilot studentmobiliteit nog even toe, waarbij WUR, TU/e en UU samen een aantal vakken beschikbaar stellen voor de studenten van alle drie de instellingen: “Het mooie aan deze drie universiteiten is dat ze qua profiel ook echt complementair zijn, dus dat maakt het voor de student een heel rijke leeromgeving.”

Zone Versnellen van onderwijsinnovatie met EdTech

Jelgar de Wilde, aanvoerder van de zone EdTech, vertelde onder andere over het validatieprogramma van de zone om EdTech-bedrijven met concrete ideeën te helpen door te groeien. Daarnaast bieden veel van de deelnemende instellingen pre-validatieprogramma’s, om startups klaar te maken voor opschaling. Op de vraag of hierin ook gestuurd wordt op oplossingen voor de uitdagingen uit de Coronacrisis, zei Jelgar: “We willen niet te veel kaders meegeven, zodat we verrassende ideeën niet in de weg staan of uitsluiten.” Verder vertelde Jelgar kort over de TripAdvisor die de zone wil maken, om instellingen informatie te laten delen over hun ervaringen met EdTech-bedrijven en -producten.

Zone Faciliteren en professionaliseren van docenten

Ronald Spruit, aanvoerder van zone Docentprofessionalisering samen met Kim Schildkamp, ging voornamelijk in op het landelijk expertisecentrum waarover momenteel wordt gesproken. Ronald: “We zien dat door de crisis nu veel druk ontstaat op ondersteuning in instellingen met vragen over bijvoorbeeld toetsen en digitale didactiek en dergelijke. Er wordt veel informatie uitgewisseld op social media en websites, maar we dachten: kunnen we die expertise bundelen en ons ook richten op praktische toepassing? Daar zou een landelijk expertisecentrum een bijdrage aan kunnen leveren.” Ronald sloot af met: “We kunnen heel veel ophangen aan docentprofessionalisering, maar we willen wel de verwachtingen managen van wat we kunnen bereiken als zone. Faciliteren moet ook samen en in de instellingen gebeuren.”

Het tweede deel van de bijeenkomst stond in het teken van de Onderwijsreis van Luuk en Erik Ex. Nieuwsgierig? Lees hier meer!

Wat is Versnelling?

Tijdens de Voorjaarsbijeenkomst lanceerden we ook deze video, opgenomen tijdens de 24-uurssessie in november 2019. Wat is versnelling? Wat is innovatie? Onze collega’s van het Versnellingsplan geven antwoord op deze en andere vragen.

Deel deze pagina

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
Publicatie
Transitieagenda Leren digitaliseren

Transitieagenda Leren digitaliseren Digitalisering als breekijzer voor de gewenste transitie in het hoger onderwijs Een hoger onderwijs met meer variatie

header_handreiking_digitaal_toesten
Publicatie
Handreiking Digitaal toetsen op afstand

Handreiking Digitaal toetsen op afstand Het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT publiceert een handreiking Digitaal toetsen op afstand. De handreiking biedt