De mensen van het Versnellingsplan: Klaas Timmerman

Versnellingsplan-Onderwijsinnovatie-met-ICT

Elke week stellen we een ander Versnellingsplanlid aan je voor. Deze week: Klaas Timmerman, projectleider ICT bij de Hanzehogeschool Groningen en aanvoerder van het ondersteuningsteam van het Versnellingsplan, en lid van het Programmateam.

Wat voor student was je vroeger?

Een luie! Ik heb het profiel van Johanna gelezen, en ik zat als student aan de andere kant van het spectrum. Ik vond het gezellig op school en ik heb naast mijn school en studie eigenlijk altijd gewerkt. Het begon met een krantenwijk. Daarna ging ik aan de slag bij een boer. En uiteindelijk werkte ik tijdens mijn studie in een discotheek die ik de dag erna ook nog schoonmaakte. Maar ik heb wel altijd alles keurig gehaald.

Ik heb wel bewondering voor mensen die jong wijs zijn. Dat kwam bij mij pas tien jaar later, ik was als leerling op de middelbare school nog wat speels. Ik ging van de basisschool naar de havo, maar stapte ik over naar de mavo. Daar zat ik beter op mijn plek. Ik knutselde vroeger veel, onder andere met radio’s en televisies. Daarom leek de MTS na de middelbare school een heel logische keuze. Maar eigenlijk wist ik toen niet wat ik wilde worden en dat was een probleem. Ik zie dat nu nog in het onderwijs, dat mensen vroeg keuzes moeten maken over hun opleiding en carrière zonder dat ze daar al genoeg voor weten.

Ik heb twee MTS-diploma’s gehaald en moest na de afronding daarvan eigenlijk in dienst. Dat zag ik niet zo zitten en ik ben naar de HTS gegaan. Pas jaren later ben ik bedrijfskunde gaan studeren, en dat vond ik heel erg leuk. De studie was breed, hoe een organisatie werkt, staat centraal. Als ik opnieuw had moeten kiezen voor een opleiding na de middelbare school, dan had ik met de kennis van nu direct voor bedrijfskunde gekozen.

Ik ben overigens de eerste Timmerman die niet in het vak terecht kwam. Mijn vader, grootvader, overgrootvader, allemaal timmermannen.

Waarom werk je in het onderwijs?

Ik ben het onderwijs ingerold toen ik bij Atos Origin werkte. Ik zocht na zoveel jaren iets anders en kwam een vacature van de Hanzehogeschool tegen. Het klikte direct met de toenmalige directeur en ik dacht: dit lijkt me leuk om hier aan de slag te gaan. Het was dus geen bewuste keus om in het onderwijs te gaan werken, maar de baan paste bij mij en mijn leven op dat moment met jonge kinderen.

Dus zo ben ik het onderwijs ingerold. Ik heb verschillende projecten gedaan, van groot tot klein. De meeste projecten zijn ICT-projecten, waar ik altijd onderwijsklussen naast heb kunnen doen. Dat vond ik altijd een mooie mix van werkzaamheden. Zo heeft de Hanze een opleiding op Sensortechnologiegebied in Assen waar ik veel gedaan met projectbegeleiding heb gedaan. Maar ik heb ook een onderzoeksbureau opgezet. En dan ben je ineens 10 jaar verder.

In mijn werk ben ik veel actieve studenten tegengekomen. Als ik naar hen kijk denk ik: Wat kan je je studietijd leuk zijn. Ik vind het intrigerend hoe je studenten bereikt met onderwijs. En ik zie dat dit verschilt per studie, en per faculteit. Ik vind het mooi om te zien hoe studenten van verschillende studies en opleidingen verschillend naar de wereld kijken. Ik ben digitaal opgeleid, dus bij mij is alles al vrij snel zwart-wit.

Hoe ben je bij het Versnellingsplan terecht gekomen?

Klaas is sinds 1 maart aanvoerder van het ondersteuningsteam, het team waar alle verbinders van de zones samenkomen, en maakt hij deel uit van het programmateam.

“Halverwege vorig jaar dacht ik: het is weer tijd voor iets anders. Ik heb ontwikkelpunten waar ik aan wil werken, ik ken de omgeving en de omgeving kent mij. Daar heb ik het met mijn leidinggevende over gehad en ben gaan rondkijken. Daar waren collega’s ook van op de hoogte, en dus kwam Bert-Jan Klaren begin van het jaar met de vacature voor aanvoerder van het ondersteuningsteam met de mededeling: “Dit is iets voor jou.” Toen ben ik me erin gaan verdiepen.

Programmamanagement heeft mij altijd geïnteresseerd.. Ik ben altijd op zoek naar de verbindingen tussen de doelen van een programma en hoe die te realiseren.  Ik hou ervan om te ontdekken hoe lijntjes lopen, hoe dingen eruitzien, waar de dwarsverbanden liggen. De vacature trok mijn interesse omdat het een landelijk programma is waar met ICT wordt gewerkt, en toch ook weer niet. Nu ik erbij ben, zie ik dat we in een aantal gevallen ook randvoorwaardelijk bezig zijn om al de ICT in te kunnen zetten en goed te kunnen gebruiken in het onderwijs. Het is een enorm leuk programma en ik krijg energie van de omgeving.  Ik ben dus heel benieuwd wat we over drie jaar hebben versneld.

 

CV

 

1968 geboren in Groningen

1990-1994 Business Information Technology aan de Hanzehogeschool Groningen
2001-2003 Bachelor Business Administration aan de Hanzehogeschool Groningen

Sinds 2008 werkzaam bij de Hanzehogeschool Groningen

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
Publicatie
Transitieagenda Leren digitaliseren

Transitieagenda Leren digitaliseren Digitalisering als breekijzer voor de gewenste transitie in het hoger onderwijs Een hoger onderwijs met meer variatie