
Glossy VP.
VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze
Op dinsdag 7 april bracht Minister Van Engelshoven haar eerste digitale werkbezoek ooit en wel aan het ComeniusNetwerk, SURF en het Versnellingsplan. Aanleiding van het bezoek was de Vraagbaak Online Onderwijs, een community gestart door de Vereniging Hogescholen (VH), de Vereniging van Universiteiten (VSNU), SURF en het Versnellingsplan toen op 12 maart het besluit viel dat instellingen hun deuren moesten sluiten vanwege COVID-19.
De Minister belde met ongeveer twintig deelnemers vanuit woonkamers, werk- en studeerkamers. Erwin Bleumink, bestuurder bij SURF en lid van de stuurgroep van het Versnellingsplan, heette de minister van harte welkom. Erwin refereerde aan het vorige bezoek van de minister, nog niet zo lang geleden op 3 februari: “Toen hadden we nog niet kunnen voorspellen dat de omschakeling naar volledig online onderwijs zo snel zou gebeuren.”
Annette Peet, projectleider Open en Online Onderwijs bij SURF, en Johanna de Groot, programmamanager van het Versnellingsplan, trapten het werkbezoek af. Ze vertelden over het ontstaan van de Vraagbaak. Annette: “We proberen mensen wegwijs te maken in de enorme brij aan informatie die er ontstaat. We doen dat door samen met instellingen informatie te delen: Waar is iedereen mee bezig? Kunnen we overzichten bieden? Waar kunnen we elkaar helpen? Dit lukt met dank aan het netwerk dat we in de jaren hebben opgebouw, ook dankzij verschillende regelingen vanuit het Ministerie van Onderwijs.” Johanna: “Mede dankzij de samenwerking die er al was, wisten we elkaar snel te vinden. We zien nu dat er via de Vraagbaak kennis en expertise wordt uitgewisseld tussen instellingen en tussen experts. Het is uniek hoe snel dat van de grond is gekomen.”
Lees het hele verslag hier.
Deel deze pagina
VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze
Hoe kunnen hoger onderwijsinstellingen een efficiënter en toegankelijker systeem ontwikkelen voor digitale en open leermaterialen waarbij onderwijsinstellingen de regie hebben?
Transitieagenda Leren digitaliseren Digitalisering als breekijzer voor de gewenste transitie in het hoger onderwijs Een hoger onderwijs met meer variatie
Tools voor onderwijsinnovatie met ICT in één overzicht In het Versnellingsplan werken we aan de kansen die digitalisering biedt voor