Werkgroep-EdTech-voor-onderwijsinnovatie

Startup in Residence EdTech

Wil jij met je startup of onderwijsinstelling samenwerken aan een innovatieve oplossing voor een uitdaging in het hoger onderwijs? Lees dan snel verder over het Startup in Residence EdTech programma van de werkgroep EdTech voor onderwijsinnovatie.

De werkgroep is in 2022 gestart met het Startup in Residence (SiR) EdTech programma voor hogescholen en universiteiten die met innovatieve organisaties willen samenwerken aan uitdagingen binnen het onderwijs, waarbij educatieve technologie een mogelijke oplossing biedt. Het SiR-programma ondersteunt, faciliteert en maakt samenwerking tussen onderwijsinstellingen en innovatieve startups makkelijker.

  •  Vind slimmere oplossingen om het onderwijs te verbeteren;
  • Ondersteun en faciliteer creatieve uitwisseling tussen onderwijsinstellingen en startups;
  • Draag bij aan het versterken van het EdTech startup ecosysteem in Nederland.

Save the date!

Op donderdag 20 oktober zal de werkgroep op feestelijke wijze de eerste editie van Startup in Residence EdTech aftrappen. Samen met de deelnemende instellingen, startups en partners gaan ze officieel van start met het programma. Zet deze datum alvast in je agenda, tot dan! 

De challenges

Zeven hogescholen en universiteiten formuleerden in samenwerking met de werkgroep EdTech hun challenge. Die variëren van het ontwikkeling van een online omgeving voor informatievoorziening rondom (her)ontwerp van blended onderwijs tot aan een oplossing voor efficiëntere beoordeling van toetsing bij grote groepen. Een korte samenvatting van elke challenge lees je hier. De uitgebreide versie van elke challenge vind je hier.

De aanmelddeadline voor startups is in de tussentijd verstreken. De werkgroep gaat de aankomende tijd de juiste startup koppelen aan één van de challenges.

De challenge van de Hogeschool van Utrecht staat in het teken van het verbeteren van samenwerken in een cloud omgeving tussen studenten onderling. Naast 24/7 toegang tot deze cloud dient dit ook veilig te gebeuren. Het ontzorgen van de docenten is daarnaast een belangrijk speerpunt.

Vraag/challenge voor startups
Draag bij aan een oplossing waarbij studenten in staat zijn samen te werken in een cloudomgeving waar ze continu toegang toe hebben en die hen de mogelijkheid biedt veilig te oefenen in een realistische omgeving.

Lees de volledige beschrijving van de challenge hier.

De Hogeschool Utrecht en De Haagse Hogeschool slaan voor deze challenge de handen ineen om docenten en studenten in staat te stellen cybersecurity onderwijs in co-creatie te ontwikkelen en uit te voeren. Er is daarom behoefte aan een digitale oplossing die sectorbreed ingezet kan worden. De controle over de leerervaring en eigendomsrechten moet bij de instellingen liggen.

De vraag/uitdaging aan startups

Ontwikkel of draag bij aan een digitale oplossing die docenten en studenten sectorbreed in staat stelt om in co-creatie cybersecurity onderwijs te ontwikkelen en uit te voeren.

Lees de volledige beschrijving van de challenge hier.

De Universiteit Utrecht heeft verschillende transdisciplinaire onderwijsinitiatieven ontwikkeld, waarbij studenten samenwerken met onderzoekers, bedrijven en maatschappelijke partners om samen oplossingen te vinden voor complexe vraagstukken. Op dit moment is het lastig voor de initiatiefnemers van dit type onderwijs en maatschappelijke organisaties en bedrijven om elkaar te vinden. In dit project vraagt de Universiteit Utrecht hulp van startups om dit proces te vereenvoudigen met behulp van EdTech.

De vraag/uitdaging aan startups
Ontwikkel een oplossing die de verbinding tussen externe partners en challenge-based learning initiatieven binnen de Universiteit Utrecht mogelijk maakt om maatschappelijke uitdagingen te koppelen aan multidisciplinaire studententeams.

Lees de gedetailleerde beschrijving van deze uitdaging hier.

De Haagse Hogeschool is op zoek naar een online omgeving waar docenten blended onderwijs kunnen (her)ontwerpen met behulp van een database vol met goede voorbeelden en ondersteunende informatie. Goed voorbeeld doet goed volgen. Daarom is het voor elke docent prettig om aan de hand van goede voorbeelden van blended onderwijs zijn of haar eigen onderwijs te ontwikkelen.

Vraag/challenge voor startups
Ontwikkel een online omgeving die docenten ondersteunt bij het ontwerpen van blended onderwijs met behulp van een database aan ondersteunende informatie.

Lees de gedetailleerde beschrijving van de challenge hier.

Respons ontvangen op een evaluatie is een uitdaging, ook in het onderwijs. Elke onderwijsinstelling heeft baat bij ingevulde studentevaluaties over de docent(en) en desbetreffende cursus. De challenge waar Tilburg University voor staat is de responspercentages verhogen om zo, aan de hand van feedback, de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Het doel is om zowel de student als de docent te motiveren om een evaluatie serieus op te pakken.

Vraag/challenge voor startups
Draag bij aan het verhogen van de responspercentages tot aanvaardbare niveaus van de evaluaties van cursussen en docenten om bruikbare feedback en gegevens te verzamelen die kunnen worden gebruikt om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Lees de gedetailleerde beschrijving van de challenge hier.

Hoe kan een docent open vragen efficiënt beoordelen bij grote aantallen studenten zonder verlies van feedbackmogelijkheid en kwaliteit van de beoordeling? Tilburg Law School is op zoek naar een technische oplossing voor deze challenge. Er is al eerder onderzoek naar gedaan wat verschillende gedachten opleverde. Kan een algoritme in combinatie met rubrics een oplossing bieden? Of kan specifieke codering helpen bij het beoordelen?

Vraag/challenge voor startups
Draag bij aan een oplossing waarmee docenten op een efficiënte manier vragen kunnen beoordelen van examens met zeer grote aantallen studenten, zonder de kwaliteit van de beoordeling en feedbackmogelijkheden die het biedt te verliezen.

Lees de uitgebreide beschrijving van de challenge hier.

De Vrije Universiteit is op zoek naar een oplossing waarbij studenten gedurende hun hele studietijd worden gecoacht op academische schrijfvaardigheid. Monitoring en mogelijkheid tot bijsturing is daarvoor van belang. De wens is om dit zonder inzet van extra tijd door docenten te verwezenlijken. Je leest de volledige challenge hier.

Vraag/uitdaging voor startups
Draag bij aan een oplossing die studenten gedurende hun hele studie begeleidt bij academische schrijfvaardigheden, zodat zij hun vaardigheden kunnen ontwikkelen om het gewenste niveau van academisch schrijven te bereiken.

Lees de uitgebreide beschrijving van de challenge hier.

Over het programma

Deelnemen als onderwijsinstelling?

Aanmelden van challenges van een hoger onderwijsinstelling kan inmiddels niet meer, maar we kijken naar de mogelijkheden voor een tweede editie van SiR EdTech. Dus heb je een uitdaging binnen jouw onderwijsinstelling waarbij EdTech mogelijk een oplossing kan bieden en wil je meer weten over de mogelijkheden?
Neem dan contact op via edtech@versnellingsplan.nl.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van Startup in Residence EdTech? Laat je e-mailadres achter en we sturen je updates.

Heb je vragen over het programma Startup in Residence? Neem dan contact op met de werkgroep via edtech@versnellingsplan.nl.

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
Stappenplan-maak-je-open-tekstboek
Product
Quickscan gebruik open leermaterialen

Wil je een open tekstboek publiceren binnen het hoger onderwijs? De zone Naar digitale (open) leermaterialen ontwikkelde een stappenplan voor het maken van een

Kennisbank-Whitepaper-realtime-studiedata
Publicatie
Realtime gebruik studiedata

Over studiedata en het belang ervan voor het monitoren en verbeteren van studiegedrag is al veel geschreven. Met de opkomst

Bouwstenen-voor-flexibel-onderwijs
Publicatie
Bouwstenen voor flexibel onderwijs

Wil jij aan de slag met flexibilisering van het onderwijs? En daadwerkelijk flexibel onderwijs ontwikkelen binnen je instelling? Deze publicatie

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies