
Infographic VR voor vaardighedenonderwijs
Ben je docent en wil je aan de slag met VR? Deze infographic van de werkgroep Digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden
Versnellingsplan | Startup in Residence EdTech
Wil jij met je startup of onderwijsinstelling samenwerken aan een innovatieve oplossing voor een uitdaging in het onderwijs? Lees dan snel verder over het Startup in Residence EdTech programma van de werkgroep EdTech voor onderwijsinnovatie.
Startup in Residence EdTech is een programma voor onderwijsinstellingen die met innovatieve organisaties willen samenwerken aan uitdagingen binnen het onderwijs, waarbij educatieve technologie een mogelijke oplossing biedt. Het programma biedt begeleiding voor de startups en onderwijsinstellingen en vergemakkelijkt hiermee de samenwerking.
Meedoen?
In het najaar van 2022 is de eerste editie van het SiR EdTech-programma van start gegaan. Wil jij meedoen aan de tweede editie, in het voorjaar van 2023, met een uitdaging binnen jouw onderwijsinstelling? Of wil je dat we meedenken over een mogelijk vraagstuk? Dit keer kan ook het mbo deelnemen. Neem contact op via edtech@versnellingsplan.nl.
Waarom meedoen?
Startup in Residence (SiR) is een bewezen manier om publieke organisaties te verbinden met innovatieve bedrijven, waaronder startups. Naast de ambitie om samenwerking te stimuleren, beoogt het programma uitdagingen waar het onderwijs voor staat aan te pakken en innovatieve oplossingen hiervoor te ontwikkelen. De focus ligt bij dit programma op toepassingen van EdTech in het hoger onderwijs.
Het doel van het programma is om als onderwijsinstellingen meer vraaggestuurd en vanuit co-creatie samen te werken met innovatieve bedrijven die EdTech oplossingen ontwikkelen. Daarnaast is het doel om met instellingen te investeren in startups met de beste innovatieve ideeën, zodat hun prototypes ontwikkeld kunnen worden tot succesvolle producten die het onderwijs verbeteren. De instelling werkt in de pilot actief mee aan het aanscherpen en finaliseren van de oplossing. Is de pilot succesvol en willen beide partijen verder? Dan heeft de onderwijsinstelling de mogelijkheid om als ‘launching customer’ op te treden.
EdTech betreft alle technologie, zowel hard- als software, die ontwikkeld is voor de verbetering van onderwijsprocessen en logistieke vraagstukken binnen een onderwijsinstelling.
Dit programma is geschikt voor onderwijsinstellingen in het onderwijs die graag willen samenwerken met (kleine), innovatieve bedrijven. Door de opzet van het programma wordt dit op een laagdrempelige manier gefaciliteerd.
Waarom meedoen?
De doorlooptijd van het programma is ongeveer één jaar, waarbij de eerste vier maanden voorbereiding zijn, zes maanden looptijd en twee maanden evaluatie.
Daarnaast dient de instelling toegang te verlenen tot relevante data en contacten om de innovatieve startup te assisteren. Verder is men onderdeel van het mentor- en trainingsprogramma. Er wordt verwacht dat de instelling hierbij nauw samenwerkt met de startup om het programma tot een succes te maken, middels experimenteren, testen en evalueren.
Het Startup in Residence programma is geschikt voor innovatieve startups die het een uitdaging vinden om samen met instellingen in het hoger onderwijs een innovatie oplossing te zoeken voor een ‘challenge’. Het is een unieke kans om samen te werken met een instelling en het hoger onderwijs te innoveren. Gedurende de looptijd van het programma krijgen zowel startups als instellingen ondersteuning en extra kennis en ervaring aangeboden om hun product of dienst verder te ontwikkelen.
Allereerst worden er door het programmateam challenges verzameld bij onderwijsinstellingen. Op basis daarvan wordt een selectie gemaakt op basis van een aantal eisen en randvoorwaarden. Met de geselecteerde ‘challengehouders’ worden vervolgens sessies gepland om deze concreter te maken. Na een tweetal challenge dagen wordt er met een aantal ‘challengehouders’ een zogenaamd SiR-contract getekend. Dit de start is van een samenwerking en zoektocht naar innovatieve organisaties die een oplossing kunnen indienen.
Vervolgens gaat het projectteam aan de slag met het tenderproces op basis van de challengeomschrijving. Wanneer deze akkoord is zal deze gepubliceerd worden en is het tijd om zoveel mogelijk startups te bereiken voor eventuele oplossingen. Na een wettelijk vastgelegde periode waarin men zich kan inschrijven als bedrijf, is het tijd om een selectie te maken van geschikte oplossingen. Dit proces verloopt ook op een gestructureerde, vooraf vastgelegde manier. Is er een geschikte samenwerkingspartner gevonden? Dan kan er gestart worden met het co-creatie proces tussen de onderwijsinstelling en startup. Gedurende de incubatiefase wordt er door beide partijen een mentor- en trainingsprogramma gevolgd, gericht op specifieke thema’s die tijdens een dergelijk proces relevant zijn.
Deelnemende instellingen: de sleutel van het programma ligt bij de deelnemende hogescholen en universiteiten die een challenge inbrengen. De eerste versie van SiR EdTech is bedoeld om duidelijk te krijgen of deze aanpak door deelnemende instellingen wordt gezien als een verrijking
Programmateam Startup in Residence EdTech: Het programmateam helpt de instellingen met het formuleren van challenges waar de startups zich voor aan kunnen melden. Dit gaat om een gerichte uitdaging, met daarbij een aantal criteria waar een voorstel op beoordeeld gaat worden. Daarnaast is het programmateam verantwoordelijk voor het werven van startups en mentoren, het trainingsprogramma voor de instellingen en startups vormgeven en vervolgens uitvoeren van het daadwerkelijke programma, incl het opzetten en begeleiden van de beoogde pilots.
De eerste editie van Startup in Residence EdTech is mogelijk gemaakt door de werkgroep EdTech van het Versnellingspan.
SURF: SURF ondersteunt bij het opzetten en begeleiden om zo alle noodzakelijke randvoorwaarden te bewaken. Dit betreft o.a. het inkoopproces coördineren en de juiste mensen binnen SURF aansturen.
Wat voor resultaten hebben andere Startup in Residence-programma’s behaald?
Startup in Residence is een bewezen methodiek, ontwikkeld door de Gemeente Amsterdam, die al bij meerdere organisaties uit de publieke sector een succes is gebleken. Zo heeft het programma bij de Gemeente Amsterdam[1] tussen 2015-2018 geleid tot een selectie van 34 startups en hen beloond met deelname aan het zogenaamde incubatieprogramma. Van deze groep was er met 16 van deze organisaties een daadwerkelijke samenwerking tot stand gekomen in verschillende vormen van publiek-private samenwerkingen. De werkgroep EdTech wil deze beweging ook binnen het onderwijslandschap realiseren, zodat ook binnen deze sector dergelijke samenwerkingen groeien. Hiervoor worden de basisfacetten van het programma gebruikt, dezelfde stappen doorlopen, en toegespitst op potentiële samenwerkingen voor het hoger onderwijs.
[1] https://startupinresidence.com/amsterdam/media/sites/2/2019/06/Startup_In_Residence_Report_NL.pdf
In 2022 formuleerden 6 hogescholen en universiteiten in samenwerking met de werkgroep EdTech hun challenge. Die variëren van de ontwikkeling van een online omgeving voor informatievoorziening rondom (her)ontwerp van blended onderwijs tot aan een oplossing voor efficiëntere beoordeling van toetsing bij grote groepen. Een korte samenvatting van elke challenge lees je hier. De uitgebreide versie van elke challenge vind je hier.
De Hogeschool Utrecht en De Haagse Hogeschool slaan voor deze challenge de handen ineen om docenten en studenten in staat te stellen cybersecurity onderwijs in co-creatie te ontwikkelen en uit te voeren. Er is daarom behoefte aan een digitale oplossing die sectorbreed ingezet kan worden. De controle over de leerervaring en eigendomsrechten moet bij de instellingen liggen.
Startup
Aan CTF-Tech is het de taak om voor de Hogeschool Utrecht en De Haagse Hogeschool een digitale oplossing te ontwikkelen die docenten en studenten sectorbreed in staat stelt om in co-creatie cybersecurity onderwijs te ontwikkelen en uit te voeren.
De Universiteit Utrecht heeft verschillende transdisciplinaire onderwijsinitiatieven ontwikkeld, waarbij studenten samenwerken met onderzoekers, bedrijven en maatschappelijke partners om samen oplossingen te vinden voor complexe vraagstukken. Op dit moment is het lastig voor de initiatiefnemers van dit type onderwijs en maatschappelijke organisaties en bedrijven om elkaar te vinden. In dit project vraagt de Universiteit Utrecht hulp van startups om dit proces te vereenvoudigen met behulp van EdTech.
Startup
Master Challenge houdt zich bezig met de ontwikkeling van een oplossing die de verbinding tussen externe partners en challenge-based learning initiatieven binnen de Universiteit Utrecht mogelijk maakt. Op deze manier kunnen maatschappelijke uitdagingen gekoppeld worden aan multidisciplinaire studententeams.
Lees de gedetailleerde beschrijving van deze uitdaging hier.
De Haagse Hogeschool is op zoek naar een online omgeving waar docenten blended onderwijs kunnen (her)ontwerpen met behulp van een database vol met goede voorbeelden en ondersteunende informatie. Goed voorbeeld doet goed volgen. Daarom is het voor elke docent prettig om aan de hand van goede voorbeelden van blended onderwijs zijn of haar eigen onderwijs te ontwikkelen.
Startup
The Guru Agency helpt de Haagse Hogeschool aan een online omgeving die docenten ondersteunt bij het ontwerpen van blended onderwijs met behulp van een database aan ondersteunende informatie.
Respons ontvangen op een evaluatie is een uitdaging, ook in het onderwijs. Elke onderwijsinstelling heeft baat bij ingevulde studentevaluaties over de docent(en) en desbetreffende cursus. De challenge waar Tilburg University voor staat is de responspercentages verhogen om zo, aan de hand van feedback, de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Het doel is om zowel de student als de docent te motiveren om een evaluatie serieus op te pakken.
Startup
StudentPulse wil met het gebruik van aanpasbare microsurveys bijdragen aan het verhogen van de responspercentages van de evaluaties van cursussen van Tilburg University. Zo kan er meer bruikbare feedback verzameld worden om de onderwijskwaliteit te verbeteren.
Hoe kan een docent open vragen efficiënt beoordelen bij grote aantallen studenten zonder verlies van feedbackmogelijkheid en kwaliteit van de beoordeling? Tilburg Law School is op zoek naar een technische oplossing voor deze challenge. Er is al eerder onderzoek naar gedaan wat verschillende gedachten opleverde. Kan een algoritme in combinatie met rubrics een oplossing bieden? Of kan specifieke codering helpen bij het beoordelen?
Startup
YouGradeIt gaat met behulp van automatisering en AI bijdragen aan een oplossing waarmee docenten op een efficiënte manier vragen kunnen beoordelen van examens met zeer grote aantallen studenten van Tilburg Law School.
De Vrije Universiteit is op zoek naar een oplossing waarbij studenten gedurende hun hele studietijd worden gecoacht op academische schrijfvaardigheid. Monitoring en mogelijkheid tot bijsturing is daarvoor van belang. De wens is om dit zonder inzet van extra tijd door docenten te verwezenlijken. Je leest de volledige challenge hier.
Startup
Writefull zal met AI en een dashboard helpen om de studenten van de Vrije Universiteit gedurende hun hele studie te begeleiden bij academische
Na de succesvolle eerste editie van SiR EdTech zijn we druk bezig met het organiseren van een tweede editie in het voorjaar van 2023. Dit keer kan ook het mbo deelnemen. Dus heb je een uitdaging binnen jouw onderwijsinstelling waarbij EdTech mogelijk een oplossing kan bieden en wil je meer weten over de mogelijkheden? Plan dan hier een afspraak in met (één van de) programmacoördinatoren Caro Jongert en/of Lot Westerveld of neem contact met ze op via caro.jongert@surf.nl of liselotte.westerveld@surf.nl.
Meer informatie vind je ook in onderstaande flyer.
Tijdlijn tweede editie SiR Edtech
Bekijk hier de tijdlijn voor het indienen van een challenge.
Wil je met je onderwijsinstelling meedoen met de tweede editie van SiR EdTech? Kom dan naar één van de online informatiebijeenkomsten van de werkgroep waarin ze je meer vertellen over het Startup in Residence project en op weg helpen met het formuleren van jouw challenge.
De bijeenkomsten staan gepland op;
Je hoeft je van tevoren niet aan te melden. Volg deze link om de bijeenkomst bij te wonen.
Wil je op de hoogte blijven van Startup in Residence EdTech? Laat je e-mailadres achter en we sturen je updates.
Heb je vragen over het programma Startup in Residence? Neem dan contact op met de werkgroep via edtech@versnellingsplan.nl.
Ben je docent en wil je aan de slag met VR? Deze infographic van de werkgroep Digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden
Programmatisch toetsen is ‘hot’. Maar wat is het nou eigenlijk precies? Hoe implementeer je het en wat komt daarbij kijken?
Welke competenties moeten leiders hebben om onderwijsinnovatie met ICT in het hoger onderwijs te stimuleren? Leiders hebben een belangrijke functie bij
Onderwijsinnovatie met behulp van ICT heeft in het hoger onderwijs al jaren prioriteit, vanwege de impact op de kwaliteit en
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies