Werkgroep-EdTech-voor-onderwijsinnovatie

Startup in Residence EdTech

Wil jij met je startup of onderwijsinstelling samenwerken aan een innovatieve oplossing voor een uitdaging in het onderwijs? Lees dan snel verder over het Startup in Residence EdTech programma van de werkgroep EdTech voor onderwijsinnovatie.

Startup in Residence EdTech is een programma voor onderwijsinstellingen die met innovatieve organisaties willen samenwerken aan uitdagingen binnen het onderwijs, waarbij educatieve technologie een mogelijke oplossing biedt. Het programma biedt begeleiding voor de startups en onderwijsinstellingen en vergemakkelijkt hiermee de samenwerking.

Meedoen?
In het najaar van 2022 is de eerste editie van het SiR EdTech-programma van start gegaan. Wil jij meedoen aan de tweede editie, in het voorjaar van 2023, met een uitdaging binnen jouw onderwijsinstelling? Of wil je dat we meedenken over een mogelijk vraagstuk? Dit keer kan ook het mbo deelnemen. Neem contact op via edtech@versnellingsplan.nl.

Waarom meedoen?

  • Vind slimmere oplossingen om het onderwijs te verbeteren;
  • Ondersteun en faciliteer creatieve uitwisseling tussen onderwijsinstellingen en startups;
  • Draag bij aan het versterken van het EdTech startup ecosysteem in Nederland.

Over het programma

De challenges

In 2022 formuleerden 6 hogescholen en universiteiten in samenwerking met de werkgroep EdTech hun challenge. Die variëren van de ontwikkeling van een online omgeving voor informatievoorziening rondom (her)ontwerp van blended onderwijs tot aan een oplossing voor efficiëntere beoordeling van toetsing bij grote groepen. Een korte samenvatting van elke challenge lees je hier. De uitgebreide versie van elke challenge vind je hier.

De Hogeschool Utrecht en De Haagse Hogeschool slaan voor deze challenge de handen ineen om docenten en studenten in staat te stellen cybersecurity onderwijs in co-creatie te ontwikkelen en uit te voeren. Er is daarom behoefte aan een digitale oplossing die sectorbreed ingezet kan worden. De controle over de leerervaring en eigendomsrechten moet bij de instellingen liggen.

Startup
Aan CTF-Tech is het de taak om voor de Hogeschool Utrecht en De Haagse Hogeschool een digitale oplossing te ontwikkelen die docenten en studenten sectorbreed in staat stelt om in co-creatie cybersecurity onderwijs te ontwikkelen en uit te voeren.

Lees de volledige beschrijving van de challenge hier.

De Universiteit Utrecht heeft verschillende transdisciplinaire onderwijsinitiatieven ontwikkeld, waarbij studenten samenwerken met onderzoekers, bedrijven en maatschappelijke partners om samen oplossingen te vinden voor complexe vraagstukken. Op dit moment is het lastig voor de initiatiefnemers van dit type onderwijs en maatschappelijke organisaties en bedrijven om elkaar te vinden. In dit project vraagt de Universiteit Utrecht hulp van startups om dit proces te vereenvoudigen met behulp van EdTech.

Startup
Master Challenge houdt zich bezig met de ontwikkeling van een oplossing die de verbinding tussen externe partners en challenge-based learning initiatieven binnen de Universiteit Utrecht mogelijk maakt. Op deze manier kunnen maatschappelijke uitdagingen gekoppeld worden aan multidisciplinaire studententeams.

Lees de gedetailleerde beschrijving van deze uitdaging hier.

De Haagse Hogeschool is op zoek naar een online omgeving waar docenten blended onderwijs kunnen (her)ontwerpen met behulp van een database vol met goede voorbeelden en ondersteunende informatie. Goed voorbeeld doet goed volgen. Daarom is het voor elke docent prettig om aan de hand van goede voorbeelden van blended onderwijs zijn of haar eigen onderwijs te ontwikkelen.

Startup
The Guru Agency helpt de Haagse Hogeschool aan een online omgeving die docenten ondersteunt bij het ontwerpen van blended onderwijs met behulp van een database aan ondersteunende informatie.

Lees de gedetailleerde beschrijving van de challenge hier.

Respons ontvangen op een evaluatie is een uitdaging, ook in het onderwijs. Elke onderwijsinstelling heeft baat bij ingevulde studentevaluaties over de docent(en) en desbetreffende cursus. De challenge waar Tilburg University voor staat is de responspercentages verhogen om zo, aan de hand van feedback, de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Het doel is om zowel de student als de docent te motiveren om een evaluatie serieus op te pakken.

Startup
 StudentPulse wil met het gebruik van aanpasbare microsurveys bijdragen aan het verhogen van de responspercentages van de evaluaties van cursussen van Tilburg University. Zo kan er meer bruikbare feedback verzameld worden om de onderwijskwaliteit te verbeteren.

Lees de gedetailleerde beschrijving van de challenge hier.

Hoe kan een docent open vragen efficiënt beoordelen bij grote aantallen studenten zonder verlies van feedbackmogelijkheid en kwaliteit van de beoordeling? Tilburg Law School is op zoek naar een technische oplossing voor deze challenge. Er is al eerder onderzoek naar gedaan wat verschillende gedachten opleverde. Kan een algoritme in combinatie met rubrics een oplossing bieden? Of kan specifieke codering helpen bij het beoordelen?

Startup
YouGradeIt gaat met behulp van automatisering en AI bijdragen aan een oplossing waarmee docenten op een efficiënte manier vragen kunnen beoordelen van examens met zeer grote aantallen studenten van Tilburg Law School.

Lees de uitgebreide beschrijving van de challenge hier.

De Vrije Universiteit is op zoek naar een oplossing waarbij studenten gedurende hun hele studietijd worden gecoacht op academische schrijfvaardigheid. Monitoring en mogelijkheid tot bijsturing is daarvoor van belang. De wens is om dit zonder inzet van extra tijd door docenten te verwezenlijken. Je leest de volledige challenge hier.

Startup
Writefull zal met AI en een dashboard helpen om de studenten van de Vrije Universiteit gedurende hun hele studie te begeleiden bij academische

Lees de uitgebreide beschrijving van de challenge hier.

Deelnemen als onderwijsinstelling?

Na de succesvolle eerste editie van SiR EdTech zijn we druk bezig met het organiseren van een tweede editie in het voorjaar van 2023.  Dit keer kan ook het mbo deelnemen. Dus heb je een uitdaging binnen jouw onderwijsinstelling waarbij EdTech mogelijk een oplossing kan bieden en wil je meer weten over de mogelijkheden? Plan dan hier een afspraak in met (één van de) programmacoördinatoren Caro Jongert en/of Lot Westerveld of neem contact met ze op via caro.jongert@surf.nl of liselotte.westerveld@surf.nl.

Meer informatie vind je ook in onderstaande flyer.

Tijdlijn tweede editie SiR Edtech

Bekijk hier de tijdlijn  voor het indienen van een challenge.

Informatie bijeenkomsten

Wil je met je onderwijsinstelling meedoen met de tweede editie van SiR EdTech? Kom dan naar één van de online informatiebijeenkomsten van de werkgroep waarin ze je meer vertellen over het Startup in Residence project en op weg helpen met het formuleren van jouw challenge.

De bijeenkomsten staan gepland op;

  • 16 januari om 14.00 uur
  • 2 februari om 11.00 uur
  • 13 februari om 14.00 uur
  • 2 maart om 11.00 uur
  • 13 maart om 14.00 uur

Je hoeft je van tevoren niet aan te melden. Volg deze link om de bijeenkomst bij te wonen.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van Startup in Residence EdTech? Laat je e-mailadres achter en we sturen je updates.

Heb je vragen over het programma Startup in Residence? Neem dan contact op met de werkgroep via edtech@versnellingsplan.nl.

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
Product
Leeromgeving programmatisch toetsen

Programmatisch toetsen is ‘hot’. Maar wat is het nou eigenlijk precies? Hoe implementeer je het en wat komt daarbij kijken?

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies