Terugblik: dit was de Maand van AI in het onderwijs

De highlights van de Maand van AI in het onderwijs

Artificial Intelligence is een hot topic, zo ook in het onderwijs. Daarom organiseerden we in juni de Maand van AI in het onderwijs. En dat in samenwerking met SURF, de SIG AI in Education en de Nederlandse AI Coalitie. We organiseerden verschillende activiteiten – denk aan webinars, hackathons en een blogreeks – en die zetten we voor je uiteen in dit artikel.

Blogs over AI

Tijdens de Maand van AI in het onderwijs publiceren we een blogreeks vanuit de zones van het Versnellingsplan.

  • Terugblik op AI van aanvoerder Robert Schuwer (zone Naar digitale (open) leermaterialen): hoe zag AI er dertig jaar geleden uit? Lees meer over zijn promoveren, de toepasbaarheid van kennissystemen en dé uitdaging van AI vandaag de dag.
    Lees de blog hier
  • Hoogleraar en aanvoerder van de zone Faciliteren en professionaliseren van docenten Kim Schildkamp over AI in het onderwijs: Hoe komen we tot de ultieme blend van kunstmatige en menselijke intelligentie?
    Lees de blog hier
  • De belofte van AI: lees meer over AI en studiedata in de blog van Bram Enning, aanvoerder van de zone Veilig en betrouwbaar studiedata benutten.
    Lees de blog hier
  • AI & Human capital: Balans tussen hard en soft skills. In zijn blog gaat David Otten (lid zone Versterken van digitale human capital) in op de vraag: wat betekent de opkomst van AI voor scholing van (aanstaande) professionals?
    Lees de blog hier
  • AI in het onderwijs: een evidence-informed perspectief. Nico Boot, aanvoerder van de zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT, schrijft over hoe evidence-informed werken kan bijdragen aan mogelijkheden van AI in het onderwijs.
    Lees de blog hier

Kijk de events terug

Een groot deel van de events tijdens de maand van AI in het onderwijs is opgenomen, of er is een terugblik over geschreven.

Opening maand van AI in het onderwijs – 9 juni

Ontwerpsessie inzicht in technieken en toepassingen in AI in het Onderwijs – 11 juni

De impact van een AI-oplossing beoordelen (met een rouwrobot als voorbeeld!)

NLAIC Open Werkgroep Onderwijs

 

Lees de terugblik van de events

Over een aantal events is een verslag geschreven. Die vind je hier:

Hackathon

16 juni gingen vier teams van start met de Hackathon AI in het onderwijs, georganiseerd door de zone Faciliteren en professionaliseren van docenten. En dat met als opdracht om een praktische toepassing te bedenken van AI voor het hoger onderwijs. Om precies te zijn: een proof-of-concept, achtergrondinformatie eigenschappen van de AI-oplossing en een reflectie op inclusiviteit en ethische overwegingen. Tijdens de kick-off kregen de teams drie lessen van hoogleraar en jurylid Kim Schildkamp (Universiteit Twente):

  1. Verdwaal niet in alle data. Begin met een helder doel en doelgroep
  2. Let op de kwaliteit van data
  3. Denk na over de mate van controle

De teams kwamen met verrassende AI-toepassingen. Denk aan het koppelen van apps die stress-indicatoren meten (team Hogeschool Rotterdam, opleiding Fysiotherapie) en Questinder – een applicatie om studenten met vragen over bepaalde beroepsproducten in een regionaal tot wereldwijd netwerk aan elkaar te koppelen (team Avans Hogeschool). De winnaar was uiteindelijk het team van de Hogeschool Rotterdam. De deelnemers mochten hun oplossing presenteren op 29 juni bij de Nederlandse AI Coalitie. Lees de volledige reportage van de hackathon hier.

Meer weten

Wil je meer weten over AI? Bekijk dan eens de volgende artikelen en/of websites. Ze geven je meer informatie over de inzet van AI in het onderwijs en AI in het algemeen.

Deel deze pagina

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email