
Gezocht! Input voor de community EdTech voor onderwijsinnovatie
Heeft je team net een tof experiment met EdTech binnen een onderwijsinstelling afgerond? Zit je middenin een onderwijsinnovatie-project met een
Nog een paar maanden en dan zitten de vier jaar er al weer op. En nu verschuift langzaam – want zo gaat dat – onze blik naar de toekomst. Maar: juist nu verdient het Versnellingsplan ook nog onze aandacht. Want als we nú de balans goed opmaken, kunnen we die volgende impuls juist goed benutten.
Wat mij betreft heet het Versnellingsplan ontzettend veel opgeleverd. Ik ben drie jaar lang als verbinder betrokken geweest bij de zone Faciliteren en professionaliseren van docenten. Waar we wat onwennig startten met twee aanvoerders, een verbinder, en een gemêleerd en kritisch gezelschap van bijna twintig zoneleden (“ja maar jouw instelling is heel anders dan de mijne”), ontstond al snel een hecht team, een netwerk van gelijkgestemden die samen de schouders zetten onder de opgave van ‘onze’ zone. Onder leiding van de aanvoerders vormden we een visie op de behoeften van docenten op het gebied van onderwijsinnovatie met ict, en ontwikkelden we legio concrete producten om die visie te verwezenlijken.
En, en dat vind ik persoonlijk een van de grootste winstpunten, we ontwikkelden niet alleen producten, maar zochten ook naar hoe die het beste binnen onze instellingen konden worden ingezet. Dat bleek nog niet zo simpel. Je herkent het misschien: “Mooi hoor, en belangrijk, maar bij ons…. [vul hier een willekeurig argument in]”.
De sleutel, zo leerden we, ligt in het geven van ruimte aan de professionals die aan het werk gaan met je producten. In het maken van halffabrikaten, die door collega’s bij instellingen kunnen worden gebruikt op een manier die past bij de lokale aanpak.
En ik zie binnen mijn eigen instelling dat dat werkt. Binnen Avans worden diverse producten van onze en andere zones op verschillende manieren gebruikt. Niet altijd zichtbaar in dezelfde vorm als waarin ze zijn gepubliceerd, maar desalniettemin wel herkenbaar, en met impact. Daar ben ik trots op!
Ik hoop dat we deze aanpak in de toekomst vast weten te houden: samen bouwen in en aan een netwerk, en resultaten die lokaal hun kleur mogen krijgen. Ik wens ons allen daar veel succes mee!
Foto van Drew Beamer via Unsplash
Onderwijsvernieuwer bij het Leer- en Innovatiecentrum van Avans Hogeschool
Deel deze pagina
Heeft je team net een tof experiment met EdTech binnen een onderwijsinstelling afgerond? Zit je middenin een onderwijsinnovatie-project met een
De zone Flexibilisering van het onderwijs ontwikkelde een bordspel dat de impact van flexibele studentroutes inzichtelijk maakt. Het is beschikbaar
Nog een paar maanden en dan zitten de vier jaar er al weer op. En nu verschuift langzaam – want
Avans Hogeschool reikt vandaag als eerste instelling in Nederland Microcredentials uit. Acht werkende professionals van de Academie voor Deeltijd binnen
Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan