Start-up-in-residence-edtech-eindelijk-van-start
Werkgroep-EdTech-voor-onderwijsinnovatie-met-ICT

Startup in Residence EdTech officieel van start

Programmacoördinatoren Lot Westerveld en Caro Jongert stapten 20 oktober enthousiast het podium op tijdens de kick-off van Startup in Residence (SiR) EdTech. Die donderdag ging de pilot van het programma officieel van start. Na maanden van voorbereiding, werden tijdens de kick-off de opgehaalde challenges en de daarop geselecteerde startups gepresenteerd. Binnen elke challenge is een onderwijsinstelling gekoppeld aan een startup. Allemaal waren ze aanwezig tijdens de kick-off. 

Jelle Kok, projectleider van de werkgroep EdTech voor onderwijsinnovatie en initiatiefnemer van het  programma, en Ron Augustus, lid van de raad van bestuur van SURF, trapten de kick-off officieel af. Zij vertelden over het belang van het SiR EdTech programma en de aanloop er naartoe. “Als onderwijssector zijn we niet georganiseerd genoeg om te innoveren met startups en scale ups. Het Startup in Residence EdTech programma is een manier om meer ruimte te bieden aan innovatie en ondernemen”, aldus Ron Augustus. 

Startups aan het woord

Startup in Residence EdTech bevat in deze eerste editie zes challenges. Van iedere challenge kwam de geselecteerde startup aan het woord om hun oplossing te pitchen. Writefull, Studentpulse, YouGradeIt, CTF Tech, Master challenge en The Guru agency gaven een inkijkje in hun innovaties om het hoger onderwijs vooruit te helpen.

  • JointCyberRange. Aan CTF-Tech is het de taak om voor de Hogeschool Utrecht en De Haagse Hogeschool een digitale oplossing te ontwikkelen die docenten en studenten sectorbreed in staat stelt om in co-creatie cybersecurity onderwijs te ontwikkelen en uit te voeren.

  • Challenge based learning collaborations. Master Challenge houdt zich bezig met de ontwikkeling van een oplossing die de verbinding tussen externe partners en challenge-based learning initiatieven binnen de Universiteit Utrecht mogelijk maakt. Op deze manier kunnen maatschappelijke uitdagingen gekoppeld worden aan multidisciplinaire studententeams.

  • Blended learning blueprint. The Guru Agency helpt de Haagse Hogeschool aan een online omgeving die docenten ondersteunt bij het ontwerpen van blended onderwijs met behulp van een database aan ondersteunende informatie.

  • Evaluation respons rates. StudentPulse wil met het gebruik van aanpasbare microsurveys bijdragen aan het verhogen van de responspercentages van de evaluaties van cursussen van Tilburg University. Zo kan er meer bruikbare feedback verzameld worden om de onderwijskwaliteit te verbeteren.

  • Marking open-ended exam questions. YouGradeIt gaat met behulp van automatisering en AI bijdragen aan een oplossing waarmee docenten op een efficiënte manier vragen kunnen beoordelen van examens met zeer grote aantallen studenten van Tilburg Law School.

  • Academic writing skills. Writefull zal met AI en een dashboard helpen om de studenten van de Vrije Universiteit gedurende hun hele studie te begeleiden bij academische schrijfvaardigheden, zodat zij hun vaardigheden kunnen ontwikkelen om het gewenste niveau van academisch schrijven te bereiken.

Werken met deadlines

Jasper Muller, oud-deelnemers van een ander Startup in Residence programma, gaf de challenge-eigenaren nog wat goede tips mee vanuit zijn ervaring. Jasper gaf onder andere aan dat het belangrijk is om deadlines aan onderwijsinstellingen te geven. Onderwijsinstellingen werken namelijk in een ander ritme dan startups. Daarom is het belangrijk om goed te communiceren over deadlines. Die tip nemen de betrokkenen de komende maanden mee bij het werken aan de oplossingen.

Jasper Muller vertelt over zijn ervaring

Wil je op de hoogte blijven van het Startup in Residence EdTech programma? Neem een kijkje op de Startup in Residence pagina.  

Deel deze pagina

Actueel

Lees hier het laatste nieuws en meer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Lees-meer-over-het-Versnellingsplan-Onderwijsinnovatie-met-ICT