Politiek en onderwijs: een reflectie op de verkiezingen

Versnellingsplan-Onderwijsinnovatie-met-ICT

De Tweede Kamerverkiezingen zijn achter de rug. Welke rol speelde het onderwijs deze keer? In deze column reflecteren Aukje de Ruijter van het Insterstedelijk Studenten Overleg (ISO) en Eline Terpstra van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) op de verkiezingen, het onderwijs en de vertegenwoordiging van studenten. 

“Bij de verkiezingen dit jaar staat er één positieve ontwikkeling voorop: er hebben veel meer jongeren gestemd ten opzichte van vier jaar geleden. Grote kans dat de coronacrisis hier een rol in heeft gespeeld. Meer mensen krijgen mee wat er speelt in Den Haag. Het raakt mensen, en dus ook studenten, persoonlijker. En niet geheel onbelangrijk: er stonden meer jongeren op de kieslijst, waardoor velen zich waarschijnlijk beter vertegenwoordigd voelden.

Toch zagen we in partijprogramma’s dat de aandacht voor studenten beperkt was. Daarom ben ik (Aukje) toch heel erg benieuwd: hoeveel zal er dit keer terugkomen in het regeerakkoord over het hoger onderwijs en studenten? Afgelopen regeerakkoorden bevatten soms een enkele zin over studenten, en dat moet anders. Daar ligt voor de LSVb en het ISO een mooie uitdaging. Bijvoorbeeld door te laten zien welke thema’s onder studenten spelen. Die thema’s zijn breed: van de basisbeurs tot aan studentenwelzijn.

Over de basisbeurs gesproken, ik (Eline) vraag me af: wat gaat er gebeuren met het leenstelsel? En hoe zal de eventuele compensatieregeling voor huidige studenten eruitzien? Partijen lopen namelijk uiteen in hun standpunten, als ze al een standpunt hebben. Daarbij is mijn (Aukje) grote vraag, en ook die van het ISO: heeft de investering in de student effect op de kwaliteit van het onderwijs? We willen niet dat dit elkaar uitspeelt. De grote wens is dat er überhaupt meer geld gaat naar het hoger onderwijs, zowel naar studenten als naar het onderwijs op zich.

De kernboodschap die ik (Eline) wil meegeven heeft te maken met de sociale onzekerheid en verslechterde financiële positie van studenten, die alleen maar duidelijker is geworden sinds de pandemie. Er is een structurele verandering nodig in de inkomenspositie van de student, om perspectief op lange termijn te creëren. Ook is het belangrijk om de focus te leggen op de groeiende kansenongelijkheid in het onderwijs. Daarbij denk ik (Aukje) dat we de positieve ontwikkelingen van afgelopen jaar – het coronajaar – moeten meenemen voor de komende vier jaar. Bijvoorbeeld bepaalde vormen van digitaal onderwijs die door studenten als zeer positief worden ervaren, zoals kennisclips, podcasts en de een-op-een begeleiding van docenten. Net zoals dat we moeten blijven investeren in de kwaliteit van het onderwijs. Want de crisis laat wel zien hoe belangrijk het onderwijs is.”

Foto door Element5 Digital via Unsplash

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
4-jaar-versnellen
Publicatie
Vier jaar versnellen

Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download