
Infographic VR voor vaardighedenonderwijs
Ben je docent en wil je aan de slag met VR? Deze infographic van de werkgroep Digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden
Arthur Mol van Wageningen University&Research is sinds september voorzitter van de stuurgroep van het Versnellingsplan. Arthur schreef voor de september-editie van de nieuwsbrief deze column.
“Een half jaar geleden sloten de campussen van Nederlandse universiteiten en hogescholen hun deuren voor fysiek onderwijs. Onze crisismanagementteams waren op veel voorbereid, maar niet op een disruptief stukje DNA. Het is verleidelijk om – een half jaar later – een (tussen)balans op te maken.
Wat heeft COVID-19 veranderd in onderwijsland, wat vinden docenten en studenten daarvan, welke lessen kunnen we daaruit leren, welke innovaties blijven en welke (waarschijnlijk) niet, waar moeten innovaties verder geradicaliseerd worden, wat betekenen deze lessen voor de toekomst van hoger onderwijs?
Elke universiteit en hogeschool stelt zich momenteel deze vragen, terwijl we nog middenin een stormachtige ontwikkeling zitten. Als ik toch een paar voorzichtige en voorlopige lessen zou mogen formuleren…:
COVID-19 heeft onderwijsland voorgoed veranderd; maar we weten ook beter wat we willen behouden. Het vormgeven, invullen en uitkristalliseren van een nieuwe onderwijspraktijk zal ons – docenten, studenten en bestuurders – nog wel even bezig houden; ook omdat we nog veel moeten leren. Het is winst als we die leerprocessen gezamenlijk doen; en het versnellingsplan draagt juist daar in belangrijke mate aan bij.”
Deze column schreef Arthur voor de septembernieuwsbrief van het Versnellingsplan. Lees hier de hele nieuwsbrief.
Deel deze pagina
Ben je docent en wil je aan de slag met VR? Deze infographic van de werkgroep Digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden
Programmatisch toetsen is ‘hot’. Maar wat is het nou eigenlijk precies? Hoe implementeer je het en wat komt daarbij kijken?
Welke competenties moeten leiders hebben om onderwijsinnovatie met ICT in het hoger onderwijs te stimuleren? Leiders hebben een belangrijke functie bij
Onderwijsinnovatie met behulp van ICT heeft in het hoger onderwijs al jaren prioriteit, vanwege de impact op de kwaliteit en