Digitaal-vaardigheden-onderwijs-op-de-SURF-onderwijsdagen

Digitaal vaardighedenonderwijs bloeit op de SURF Onderwijsdagen 2021 – een overzicht

Werkgroep-praktijkvaardigheden
Portretfoto Esther van der Linde

Esther van der Linde

Projectleider werkgroep Digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden

Afgelopen november kwamen honderden mensen tegelijkertijd fysiek bij elkaar tijdens de SURF Onderwijsdagen. De werkgroep Digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden was er ook – en dat als werkgroep die is gestart naar tijdens en naar aanleiding van de eerste lockdown. Een vreemde ervaring voor de leden, maar ook een feestje. Dat kwam onder andere door de Onderwijsaward van één van de werkgroepleden: Barend Last. Volgens de werkgroep geheel terecht, want Barend weet als geen ander mensen uit het onderwijs uit te dagen en kritisch te kijken, bijvoorbeeld naar blended leren. Ook inhoudelijk waren de twee dagen een feestje. Daarvan vind je in dit verslag een overzicht.

Sessies over digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden

Tijdens de Onderwijsdagen was digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden goed vertegenwoordigd. Verdeeld over de twee dagen waren er twee sessies die inhoudelijk ingingen op het onderwerp: VR voor gespreksvaardigheden en Pe(e)rfectVaardig: online vaardig(er)?

VR voor gespreksvaardigheden
Carlijn Bergwerff, docent pedagogische wetenschappen van de Universiteit Leiden, nam ons mee in haar project waarin ze Virtual Reality toepaste om gesprekstechnieken te oefenen. Ze ontwikkelde zowel een video als een virtuele variant met avatars. Daarnaast werden de oorspronkelijke rollenspellen ook nog aangeboden. Uit het onderzoek dat ze deed naar haar interventies bleek niet zozeer dat VR effectiever was, maar wel dat juist de afwisseling heel erg positief werd ervaren door de studenten. Haar conclusie is tot nu toe dan ook: VR is geen vervanger maar wel een goede aanvulling aan fysiek onderwijs.

Meer weten over Carlijn’s sessie?

Pe(e)rfectVaardig: online vaardig(er)?
Gedurende deze sessie presenteerde Ellen Rusman, lid van de werkgroep Praktijkvaardigheden,  haar methode voor interactief online vaardigheidsonderwijs. Deze methode wordt momenteel uitgevoerd bij de Open Universiteit en Universiteit Maastricht bij de opleidingen Psychologie en Rechten. Studenten oefenen vaardigheden, posten video’s van zichzelf online en krijgen feedback van medestudenten door middel van  uitgebreide rubrics. De student kan in een vaardighedenwiel zien op welke componenten van de vaardigheid zij/hij goed of minder goed scoort en of er verbetering is ten opzichte van de vorige oefeningen. Het geeft de student de mogelijkheid om veel te oefenen en feedback te krijgen zonder dat het de docent veel extra tijd kost. Er wordt uitgebreid onderzoek gedaan naar de effectiviteit, efficiëntie en docentbelasting.

Meer weten over Ellen’s presentatie?

De toekomst van (vaardigheden)onderwijs

Er kwamen ook mooie keynotes aan bod die ingingen op de toekomst van en transitie binnen het hoger onderwijs. De werkgroep Praktijkvaardigheden haakt daarop aan met hun toekomstvisie, waarin studenten vooral leren in de praktijk door echte opdrachten op te pakken, maar dat ze de vaardigheden die ze daarvoor nodig hebben grotendeels kunnen oefenen wanneer zij dat willen en hoe vaak zij dat willen in een veilige omgeving met veel just in time feedback. De projecten van Carlijn en Ellen geven mooie inzichten hoe technologie hier een bijdrage aan gaat leveren.

Heel veel zaadjes zijn gepland, want er lopen nog veel meer mooie digitale vaardigheidsonderwijsprojecten in het hoger onderwijs. Met de juiste voeding en ondersteuning groeien deze uit tot mooie bloemen en planten in 2022. De werkgroep wil juist die voeding en ondersteuning bieden. Hoe? Bekijk hier ons plan.


Deel deze pagina

Actueel

Lees hier het laatste nieuws en meer
Terugblik-Toets2daagse
Artikel
Terugblik: dit was de Toets2daagse

Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Lees-meer-over-het-Versnellingsplan-Onderwijsinnovatie-met-ICT