
Podcast: De Onderwijsvernieuwers is live
Vandaag lanceert het Versnellingsplan een eigen podcast genaamd ‘De Onderwijsvernieuwers’. Hosts Philip Stein en Tjip de Jong gaan gedurende zes
Projectleider werkgroep Digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden
Afgelopen november kwamen honderden mensen tegelijkertijd fysiek bij elkaar tijdens de SURF Onderwijsdagen. De werkgroep Digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden was er ook – en dat als werkgroep die is gestart naar tijdens en naar aanleiding van de eerste lockdown. Een vreemde ervaring voor de leden, maar ook een feestje. Dat kwam onder andere door de Onderwijsaward van één van de werkgroepleden: Barend Last. Volgens de werkgroep geheel terecht, want Barend weet als geen ander mensen uit het onderwijs uit te dagen en kritisch te kijken, bijvoorbeeld naar blended leren. Ook inhoudelijk waren de twee dagen een feestje. Daarvan vind je in dit verslag een overzicht.
Tijdens de Onderwijsdagen was digital onderwijs in praktijkvaardigheden goed vertegenwoordigd. Verdeeld over de twee dagen waren er twee sessies die inhoudelijk ingingen op het onderwerp: VR voor gespreksvaardigheden en Pe(e)rfectVaardig: online vaardig(er)?
VR voor gespreksvaardigheden
Carlijn Bergwerff, docent pedagogische wetenschappen van de Universiteit Leiden, nam ons mee in haar project waarin ze Virtual Reality toepaste om gesprekstechnieken te oefenen. Ze ontwikkelde zowel een video als een virtuele variant met avatars. Daarnaast werden de oorspronkelijke rollenspellen ook nog aangeboden. Uit het onderzoek dat ze deed naar haar interventies bleek niet zozeer dat VR effectiever was, maar wel dat juist de afwisseling heel erg positief werd ervaren door de studenten. Haar conclusie is tot nu toe dan ook: VR is geen vervanger maar wel een goede aanvulling aan fysiek onderwijs.
Meer weten over Carlijn’s sessie?
Pe(e)rfectVaardig: online vaardig(er)?
Tijdens deze sessie presenteerde Ellen Rusman, lid van de werkgroep Praktijkvaardigheden, haar methode voor interactief online vaardigheidsonderwijs. Deze methode wordt momenteel uitgevoerd bij de Open Universiteit en Universiteit Maastricht bij de opleidingen Psychologie en Rechten. Studenten oefenen vaardigheden, posten video’s van zichzelf online en krijgen feedback van medestudenten door middel van uitgebreide rubrics. De student kan in een vaardighedenwiel zien op welke componenten van de vaardigheid zij/hij goed of minder goed scoort en of er verbetering is ten opzichte van de vorige oefeningen. Het geeft de student de mogelijkheid om veel te oefenen en feedback te krijgen zonder dat het de docent veel extra tijd kost. Er wordt uitgebreid onderzoek gedaan naar de effectiviteit, efficiëntie en docentbelasting.
Meer weten over Ellen’s presentatie?
Op de Onderwijsdagen kwamen ook mooie keynotes aan bod die ingingen op de toekomst van en transitie binnen het hoger onderwijs. De werkgroep Praktijkvaardigheden haakt daarop aan met hun toekomstvisie, waarin studenten vooral leren in de praktijk door echte opdrachten op te pakken, maar dat ze de vaardigheden die ze daarvoor nodig hebben grotendeels kunnen oefenen wanneer zij dat willen en hoe vaak zij dat willen in een veilige omgeving met veel just in time feedback. De projecten van Carlijn en Ellen geven mooie inzichten hoe technologie hier een bijdrage aan gaat leveren.
Er zijn heel veel zaadjes gepland, want er lopen nog veel meer mooie digitale vaardigheidsonderwijsprojecten in het hoger onderwijs. En met de juiste voeding en ondersteuning groeien deze uit tot mooie bloemen en planten in 2022. De werkgroep wil juist die voeding en ondersteuning bieden. Hoe? Bekijk hier ons plan.
Meer informatie over de SURF Onderwijsdagen en alle opnames van de plenaire sessies vind je hier. Wil je meer weten of betrokken raken bij de werkgroep? Neem dan contact op met esther.vanderlinde@surf.nl.
Deel deze pagina
Vandaag lanceert het Versnellingsplan een eigen podcast genaamd ‘De Onderwijsvernieuwers’. Hosts Philip Stein en Tjip de Jong gaan gedurende zes
Welke werkvormen kunnen in het hoger onderwijs worden ingezet zodat studenten zich kunnen bekwamen in relevante digitale competenties? Als docent
Ben je geïnteresseerd in digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden of onderzoek hiernaar? Word dan lid van de community Praktijkvaardigheden leren met technologie van
Een samenwerking van een half jaar om een oplossing te bouwen voor een uitdaging uit het onderwijs van een hogere onderwijsinstelling.
Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan