Terugblik SURF Onderwijsdagen: Drie sessies, een heldere boodschap

Drie sessies, een heldere boodschap

Auteur: Laura Groeneveld, Fractie Front, universiteitsraad Tilburg University

Voor wie geïnteresseerd is in onderwijsinnovatie en digitalisering, waren de SURF Onderwijsdagen 2019 geen verkeerde manier om twee dagen vermaakt en geïnformeerd te worden. En dat terwijl de herfstige regen ook nog vermeden werd. De bezoeker wachtten een moderne Wacky Learning Space, omringd door stands van partners van SURF in onderwijs-ICT, een brede keuze aan parallelsessies en interessante keynotes. Vanuit Fractie Front, studentenpartij in de universiteitsraad van Tilburg University, houd ik me bezig met het portefeuille digitalisering. Een mooie kans dus, om dit congres te bezoeken, en zo op de hoogte te blijven van alle actuele ontwikkelingen en kansen voor de toekomst.

Vorig jaar zomer opende op onze campus het Cube-gebouw. Hier waren digitale toetszalen een grote aanwinst. Tijdens de sessie ‘Hoe gaan we de mogelijkheden van digitaal toetsen optimaal benutten?’ op de Onderwijsdagen, zorgde een panel voor de laatste updates op dit gebied. Het ging bijvoorbeeld over proctoring (online tentamentoezicht). Alleen zitten en luisteren was er tijdens dit congres niet bij. Om uit te vinden hoe flexibilisering van studentroutes daadwerkelijk impact heeft op studenten, werd tijdens een sessie van student A naar student B gelopen. De studenten hadden een connectie met 1 van de 4 studentroutes. Het was nuttig om in deze setting met collega’s van andere onderwijsinstellingen te kunnen bespreken wat zij doen om ‘flexstuderen’ te ondersteunen. Hierdoor kan studeren in combinatie met bijvoorbeeld een bestuursjaar goed gefaciliteerd wordt.

Last but not least, werd mijn congres-dinsdag gevuld door een cursus in ‘open credentials’. Open credentials ondersteunt ten eerste flexstuderen: losse onderdelen of ‘badges’ van een studie kunnen flexibel gecombineerd worden. Dit verlaagt bijvoorbeeld kostenbarrières en ondersteunt een actief studentenleven. Tegelijkertijd kan een student na het afstuderen beter laten zien wat hem of haar uniek maakt. Vaardigheden zijn afzonderlijk zichtbaar en niet verscholen gaan onder één titel of graad.

Kortom, drie sessies, één heldere boodschap: de onderwijssector ontwikkelt aldoor kennis en middelen waardoor juist nu een shift omtrent standaarden van leermaterialen en studentloopbanen ingezet kan worden . Ik kan dan ook niet klagen over het samenvallen van deze ontwikkelingen en mijn medezeggenschapsjaar in de universiteitsraad. We zetten ons met Tilburg University zeker in om stappen te maken in onderwijsinnovatie.

Deel deze pagina

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
Publicatie
Transitieagenda Leren digitaliseren

Transitieagenda Leren digitaliseren Digitalisering als breekijzer voor de gewenste transitie in het hoger onderwijs Een hoger onderwijs met meer variatie

header_handreiking_digitaal_toesten
Publicatie
Handreiking Digitaal toetsen op afstand

Handreiking Digitaal toetsen op afstand Het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT publiceert een handreiking Digitaal toetsen op afstand. De handreiking biedt